LJUBAVNA PRIČA

Zavirite u ljubavno gnijezdo Orsona Wellesa i zagrebačke kiparice Oje Kodar, vilu u Primoštenu; prodana je u tajnosti

Oja Kodar i Orson Wells

 Nikša Stipaničev/Cropix

Kultni američki redatelj, glumac, scenarist i producent Orson Welles i njegova muza Oja Kodar, zagrebačka glumica, scenaristica, redateljica i kiparica, rođena kao Olga Palinkaš, vilu u Primoštenu kupili su sedamdesetih godina i boravili u njoj sve do njegove smrti 1985. godine. Riječ je o kamenoj vili prvi red do mora, a koja se sastoji od 400 metara kvadratnih unutarnjeg prostora te 400 m2 terasa.

Tu su i vrt prepun zelenila, veliki trijem s kupolom, bazen te vlastiti prilaz na plažu. Na parceli se nalazi i kuća za poslugu s tri etaže i terasama. Kuća je prepuna umjetničkih detalja i uređena je sa stilom. U prednjem dijelu dvorišta postavljena je bista Orsona Wellesa, a radi se o umjetničkom djelu gospođe Oje Kodar. Vila se sastoji od prizemlja i tri kata, ima 15 soba, a tu su i nekadašnja sala za kinoprojekciju, ured Orsona Wellesa, velika knjižnica te prostorija u kojoj je držao filmske vrpce.

image
Kastel Nekretnine/

Nakon Wellesove smrti Oja je nastavila živjeti u vili u Primoštenu sa svojom sestrom, no ipak ju je odlučila staviti u prodaju prije desetak godina. Za vilu je tražila isprva četiri milijuna eura, a kasnije i 2,8 milijuna eura. Vila se, kako doznajemo, konačno prodala u tajnosti prije dvije godine iako nije poznato po kojoj cijeni, a kupio ju je jedan Austrijanac, dok je Oja sa sestrom preselila u novi dom iznad Primoštena.

image
Kastel Nekretnine/

Welles je 26 godina mlađu Oju Palinkaš, upravo on joj je kasnije dao umjetničko ime Kodar, upoznao u Zagrebu 1962. godine, u noćnom klubu hotela "Esplanade". Sjedila je u društvu francuskog kamermana Edmonda Richarda, koji je radio na Wellesovu filmu “Proces”, prema istoimenom Kafkinu romanu. U glavnoj ulozi igrao je Anthony Perkins i filmska ekipa boravila je u Zagrebu nekoliko tjedana.

Stariji 26 godina

- Orson je nepozvan sjeo za naš stol, predstavio se i započeo razgovor. Gledao me svojim fascinantnim prodornim pogledom i tako smo se zanijeli u razgovor da nisam ni primijetila da smo ostali sami za stolom - ispričala je kasnije Oja Kodar.

Znala je da je slavni redatelj i da je snimio film “Građanin Kane”.

image
Kastel Nekretnine/

Tad nije najbolje govorila engleski i Welles nije baš shvatio čime se bavi, pa mu je sutradan donijela jednu svoju isklesanu skulpturu.

- Sad mi je jasno. A ja ću poslati po tebe vozača da te dovede na filmski set pa da ti vidiš što ja radim - rekao joj je i sutradan su se našli u Novom Zagrebu na Velesajmu.

image
Kastel Nekretnine/

Ubrzo su se zbližili i poveo ju je na romantični vikend u Pariz. U to vrijeme Welles je iza sebe već imao nekoliko propalih brakova i veza. Tad 47-godišnji slavni hollywoodski redatelj bio je oženjen s četvrtom suprugom, talijanskom aristokratkinjom Paolom Mori. Na taj su ga brak natjerali njezini roditelji. Iako se nikad nije razveo od Mori, Welles je do kraja života živio s Olgom Palinkaš.

Čuvao njezina pisma u svom kovčegu

Nakon što su se razišli u Parizu, Orson se više nije javljao. Olga mu je poslala i nekoliko pisama, ali odgovor nikad nije dobila. A onda ju je njezin nemiran duh odveo opet u Pariz.

image
Kastel Nekretnine/

- Na trećoj godini hodala sam s jednim Francuzom koji je radio nešto na filmu. Jednog dana mi je rekao da je Orson u Parizu i da snima film sa Jeanne Moreau. Bio je to jednosatni film ‘Besmrtna priča’. Odmah sam otišla agentici Jeanne Moreau i ostavila poruku za Orsona. Nazvao me i pozvao u hotel Raphael, u kojem je odsjeo. Kanije mi je priznao da je imao veliku tremu prije ponovnog susreta jer nije znao kako će me se dojmiti nakon dvije-tri godine otkad se nismo vidjeli - ispričala je Oja jednom novinarima.

image

Sa snimanja Wellesovog posljednjeg filma "Druga strana vjetra"

Nikola Vilić/Cropix

Čim ga je vidjela, pitala ga je zašto joj se nije više nikad javio, a on je bez riječi posegnuo u svoj metalni kovčeg u kojem je čuvao poslovne spise i iz njega izvukao njezina pisma:

- Vidiš, nosim ih sa sobom cijelo vrijeme. Nisam se htio javljati jer to ne bi bilo moralno. Ti pred sobom imaš cijeli život, a ja sam puno stariji od tebe i ništa ti ne mogu dati - odgovorio je Welles.

Welles zaslužan za njezin pseudonim Oja Kodar

Ostali su zajedno idućih 20 godina. Iako nikad nije išao na njezine izložbe, a Oja je izlagala po svim europskim i svjetskim metropolama, od Amsterdama i Rima do New Yorka i Los Anglesa, ona je njega pratila i asistirala mu na filmu. Za njezin pseudonim Oja Kodar zaslužan je upravo Orson Welles.

image

Oja Kodar, Orson Welles i Šime Šimatović ispred Bellevuea

- Dok smo živjeli u Parizu, posjetio nas je moj prijatelj, inženjer Nikola Rak. Budući da on nije govorio engleski, ja sam prevodila kad bi razgovarao s Orsonom. Jednom je rekao Raku da sam mu ja poput Božjeg dara. Prevela sam Nikoli: "Kaže da sam mu ko dar s neba." Orson me prekinuo i pitao: "‘Što je to kodar? To bi trebalo biti tvoje novo prezime!" - ispričala je svojedobno Oja.

Zbog Wellesova posla često su mijenjali adrese, živjeli su u Francuskoj, Italiji, Njemačkoj i SAD-u, no najradije su boravili u Primoštenu i Dalmaciji općenito. Oja je, među ostalim, autorica spomenika Orsonu Wellesu ispred trgovačkog centra Joker u Splitu.

image

Oja Kodar izradila je spomenik Orsonu Wellesu ispred Jokera

Ivana Marinić Kragić/
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. prosinac 2025 11:21