ANALIZA

Šef Toyote tvrdi da električni auti zagađuju tri puta više od hibrida: Je li u pravu?

Akio Toyoda tvrdi da jedan električni automobil zagađuje koliko tri hibrida. Što na to kažu znanstveni podaci?

Električni auto, punjenje

 Profimedia
Akio Toyoda tvrdi da jedan električni automobil zagađuje koliko tri hibrida. Što na to kažu znanstveni podaci?

U intervjuu koji je u travnju dao za Automotive News, a koji je nedavno postao viralan, predsjednik uprave Toyote Akio Toyoda iznio je kontroverznu tvrdnju: devet milijuna električnih automobila proizvodi jednake emisije CO2 kao 27 milijuna hibrida. Drugim riječima, jedan električni automobil, prema Toyodinim riječima, emitira jednaku količinu stakleničkih plinova kao tri hibrida. I dok ova izjava dolazi s vrha najvećeg svjetskog proizvođača automobila, znanstvena zajednica na to ima znatno drugačiji pogled.

Toyoda je argumentirao da bi, da se u Japanu proizvode i koriste isključivo električni automobili, to dovelo do povećanja, a ne smanjenja emisija CO2. Razlog? Japanski elektroenergetski sustav još uvijek u velikoj mjeri počiva na fosilnim gorivima. Ipak, udio obnovljivih izvora u Japanu kontinuirano raste, dok se slične promjene događaju i globalno.

image

Akio Toyoda

Behrouz MEHRI/AFP

No može li se, gledajući širu sliku, stvarno tvrditi da su hibridi ekološki prihvatljiviji od električnih automobila? Znanstveni radovi i podaci ukazuju na suprotno. Prema studiji objavljenoj u IOP Science, električni automobili doista izlaze iz tvornice s mnogo većim "ugljičnim dugom". Za njihovu proizvodnju emitira se 11 do 14 tona CO2, dok kod hibrida i benzinskih automobila ta brojka iznosi 6 do 9 tona. No taj "dug" se s vremenom otplaćuje.

Nakon što električno vozilo počne prometovati, njegove emisije naglo opadaju. Nasuprot tome, kod hibrida i klasičnih automobila emisije stalno rastu. Studija američkog laboratorija Argonne pokazala je da prosječan električni automobil neutralizira svoj proizvodni ugljični dug nakon 31.375 kilometara, oko dvije godine prosječne vožnje. Časopis Nature taj prag postavlja nešto više, na 45.050 kilometara.

image

Električni automobil, punjenje

Profimedia

Osim proizvodnje, važno je i iz kojeg izvora dolazi električna energija za punjenje. Dok su mnoge države već duboko u obnovljivim izvorima, druge se i dalje uvelike oslanjaju na ugljen i plin. Ipak, čak i u takvim regijama električni automobili u prosjeku proizvode manje emisija od hibrida, pokazuje analiza američkog Ministarstva energetike. Primjerice, Tesla Model Y vožen u američkoj saveznoj državi Zapadnoj Virginiji, koja se uvelike oslanja na ugljen za proizvodnju struje, emitira 93 grama CO2 po kilometru, dok Toyota Prius Plug-in Hybrid u istim uvjetima emitira 110 grama. U Kaliforniji, koja se uvelike oslanja na obnovljive izvore razlike su još izraženije: Model Y tamo emitira samo 50 grama CO2 po kilometru, dok Prius Plug-in doseže 81 gram. Ovaj izračun uključuje takozvane "emisije mreže", dakle emisije nastale proizvodnjom električne energije, ne samo emisije iz ispušne cijevi.

image

Toyota hibrid

Toyota

Naravno, hibridi, osobito plug-in modeli koji se mogu puniti iz mreže, predstavljaju značajan korak naprijed u odnosu na konvencionalne benzince. No sve je više dokaza da električni automobili, čak i uz današnje baterije i izvore električne energije, dugoročno imaju daleko manji ugljični otisak. Još važniji je razvoj tehnologije. Novi tipovi baterija, poput LFP (litij-željezo-fosfat) i LMR (litij-mangan) zahtijevaju manje rijetkih metala i generiraju manje emisija prilikom proizvodnje. Uz to, sve je razvijenija industrija recikliranja baterija što smanjuje CO2 otisak za proizvodnju novih baterija.

Globalno gledano, električni automobili postaju sve čišći, brže isplaćuju emisijske dugove i, što je ključno, pružaju jasniji put prema mobilnosti bez emisija. No, hibridi i dalje imaju važnu ulogu kao međukorak, osobito za kupce koji nemaju pristup punjačima ili još nisu spremni za prelazak na čistu struju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. prosinac 2025 18:46