SAVJETNIK AUTO KLUBA

Slab kontakt: Što je to loše uzemljenje i kako ga prepoznati i popraviti

Iako se uzemljenje često doživljava kao trivijalna stvar, upravo ono čini temelj svakog pouzdanog električnog sustava

Akumulator, ilustracija

 Profimedia
Iako se uzemljenje često doživljava kao trivijalna stvar, upravo ono čini temelj svakog pouzdanog električnog sustava

Kad automobil počne pokazivati električne slabosti, odnosno kad svjetla trepere, motor se gasi, multimedija se sama resetira, mnogi odmah pomisle na alternator ili akumulator. No u brojnim slučajevima pravi krivac skriva se dublje, u najjednostavnijem dijelu električne instalacije: uzemljenju.

Uzemljenje, poznato i kao "masa", ključna je poveznica između negativnog pola akumulatora i svih električnih sustava u automobilu. Njegova je zadaća osigurati povrat struje kroz šasiju i motor, zatvarajući električni krug. Ako je ta veza narušena, zbog korozije, labavog vijka ili lošeg kontakta, svi sustavi automobila mogu početi "divljati".

image

Servis automobila (ilustracija)

Profimedia

Zašto uzemljenje propada

Žice uzemljenja obično se nalaze na nezgodnim mjestima, nisko u motornom prostoru, uz nosače motora ili mjenjača. Tamo ih napadaju vlaga, sol, kemikalije i vibracije. S vremenom metal korodira, a spojevi popuštaju. Dovoljno je nekoliko ohma dodatnog otpora da senzori, svjetla i elektronika počnu stvarati probleme. Često se problem pogoršava zimi, kada vlaga i niske temperature dodatno otežavaju kontakt.

Neki proizvođači dodatno kompliciraju situaciju. Tanke žice uzemljenja ponekad su postavljeni na obojene ili loše očišćene površine, pa električni spoj nije idealan već od prvog dana. Povrh toga, svako naknadno ozbiljnije servisiranje, skidanje motora, zamjena mjenjača, popravci ovjesa, može uzrokovati da se neka žica jednostavno zaboravi vratiti.

image

Akumulator (ilustracija)

Profimedia

Simptomi loše mase

Najčešći znak su svjetla koja trepere ili se zatamnjuju pri većem opterećenju. Kada uključite ventilator klimatzacije ili podignete prozor, svjetla mogu nakratko posvijetliti ili potamnjeti. To znači da se napon gubi negdje između potrošača i akumulatora.

Drugi simptom su poteškoće pri pokretanju motora. Ako starter klikne, ali se radilica ne okreće, a baterija je ispravna, vrlo je vjerojatno da je uzemljenje oslabjelo. Isto vrijedi i za situacije kada se baterija prazni bez vidljivog razloga. Alternator radi, ali struja se jednostavno "ne vraća" kako treba.

Treća skupina simptoma su nasumični električni kvarovi. Električni prozori rade jedan dan, a drugi ne, brisači staju na pola puta, kazaljke instrumenata skaču kao da "su uklete". Ako se to događa osobito na neravnim cestama, gotovo je sigurno riječ o lošem spoju uzemljenja.

U novijim vozilima kvar uzemljenja može utjecati i na rad motora. Nepravilan broj okretaja u praznom hodu, preskakanje paljenja ili gašenje pri kočenju često su posljedica iskrivljenih signala senzora koji više ne dobivaju stabilan napon.

image

Servis, ilustracija

Profimedia

Kako provjeriti i popraviti

Najprije vizualno provjerite glavni kabel od akumulatora do karoserije i onaj koji spaja motor s karoserijom. Ako su spojevi hrđavi ili prekriveni naslagama, odspojite ih (uz odvojenu bateriju), očistite metalnu površinu i ponovno zategnite. Pomozite si tankim slojem kontaktne masti ili spreja protiv oksidacije.

Ako problem ne nestane, uzrok može biti skriveno uzemljenje, primjerice ono koje povezuje ECU, generator ili blok svjetala. Za pronalazak takvog kabela često je potrebna električna shema i multimetar, pa je u tom slučaju najbolje potražiti pomoć autoelektričara.

Iako se uzemljenje često doživljava kao trivijalna stvar, upravo ono čini temelj svakog pouzdanog električnog sustava. Loša "masa" može skratiti životni vijek alternatora, akumulatora pa i samog motora. Ponekad, sve što automobilu treba nije novi dio, nego samo dobro, čisto uzemljenje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2025 09:18