francuski prestiž

Veliki test: Citroën C5 X 1.6 PHEV prema najboljoj tradiciji spaja vrhunski komfor s avangardom

Citroen se s ovim modelom u velikom stilu vratio u višu srednju klasu i plasirao maštovitu, crossoverski koncipiranu limuzinu

Citroen C5X Hybrid

 Darko Tomaš/CROPIX

Solidna je lista velikih Citroena koji su ovu marku ustoličili na pijedestal najudobnijih europskih automobila. Žaba (DS), a potom veliki CX, XM i C6 pa klasu ili pola klase manji Xantia i prve dvije generacije C5 ostavili su dubokog traga kod ljubitelja udobne, foteljaške vožnje. Citroen je, međutim, nakon odlaska C6 (2012. godine) ostao bez velike limuzine u svom portfelju, a sada se, nakon 10 godina pauze kao grom iz vedra neba pojavio C5 X.

Izgleda spektakularno! Izgledom, a naročito koncepcijom u kojoj se miješaju elementi crossovera i limuzine, ali i fastback karavana, nešto je potpuno novo u višoj srednjoj klasi poslovno-obiteljskih automobila. Neobičan spoj sastojaka koje dosad nitko nije tako atraktivno zamiješao neprestano privlači poglede, a ono što cijeloj figuri zapravo daje notu posebnosti su koncepcija i proporcije.

image

Citroen C5X Hybrid

Darko Tomaš/CROPIX

Blago povišena podnica uz standardnu visinu karoserije, relativno dugačak poklopac motora, visoki bokovi i veliki kotači sa zaštitama rubova vrata i otvora kotača te pomalo coupeovski stražnji dio s petim vratima i dvama stražnjim spojlerima neobičan je odabir za ovu klasu, ali sasvim u korak s trendovima koji preferiraju povišena podvozja.

Gledajući bočno, karoserija dugačka 4,81 metar na postavljena na modulaciju poznate platforme EMP2 osovinskog razmaka 2,79 metra, spretnim dizajnerskim potezima vizualno ostavlja dojam većeg automobila, s priličnom dozom elegancije. Oznaka X u nazivu može se tumačiti i kao cross pa jasno sugerira odmak od klasičnih standarda.

Unutrašnjost je manje avangardna i neobična, ali s puno stila i Citroenove posebnosti. Prostrana, komforna i udobna ne skriva veličinu karoserije pa pruža osjećaj sjedenja u putujućem dnevnom boravku. I tiha je, pa djeluje umirujuće i sigurno, kao u velikoj luksuznoj čahuri, a nije joj strana ni doza elegancije pružena kroz decentno odmjerene ukrasne površine u kromu, aluminiju, tamno lakiranoj piano plastici i uzorcima drva.

image

Citroen C5X Hybrid

Darko Tomaš/CROPIX

Važan faktor ugođaja su vrlo udobna, ergonomski odmjerena prednja sjedala Advanced Comfort izvedena u crnoj perforiranoj zrnatoj koži. Grijana su, hlađena, masažna i s tri pozicije memorije, a končanih prošiva ima i na vratima i krilnim poklopcima pretinca središnjeg naslona za ruke.

Zanimljiva arhitektura vozačkog ambijenta, u kojoj centralno mjesto pripada dodirnom info i multimedijalnom zaslonu širine 30 centimetara, prilično je pročišćena od prekidača, ali osnovne kontrole klimatizacije ostavljene su u fizičkom obliku i putem mekanih kotačića temperatura i jačina puhanja brzo se i precizno namještaju. Samo podešavanje smjera puhanja ide preko dodirnog zaslona.

Podnošljivo. Multimedija je prilično logično postavljenih tema, u potrazi ponegdje u prvi mah možda traži korak-dva više, kao primjerice za ulazak u temu radija, ali na dodir reagira bez zadrške. I na grafiku s povećim izborom boja za podlogu te na listanje info i zabavnog sadržaja, kao i sadržajnu navigaciju, teško je izreći primjedbu.

image

Citroen C5X Hybrid

Darko Tomaš/CROPIX

S druge strane, relativno mali digitalni instrumenti s nešto manjim fontom sekundarnih brojki i slova slični su onima iz kompaktnih modela koncerna, pa iako pružaju sve informacije ostaje dojam skromnosti. Ili su nas moderni trendovi previše razmazili...

Citroenovi inženjeri upućuju stoga na ekstra širok head-up zaslon, na kojemu se informacije projiciraju u velikoj formi. Mala vojska sigurnosnih sustava precizno je kalibrirana i ulijeva povjerenje, a generalno uzevši, materijali su ugodni i profinjene strukture, s ponekim manjim odstupanjima u poklopcu suvozačkog pretinca ili pragova vrata.

image

Citroen C5X Hybrid

Darko Tomaš/CROPIX

Pretinaca ima više nego dovoljno, a na mjenjač u formi mini klizača već smo se navikli i sve više nam se sviđa. Kao i na jednostavan izbornik profila rada pogonskog sustava odmah iza njega. Zamjerka? Preglednost unatrag kroz relativno malo staklo nije bajna, posebno što nema brisača pa se u vlažna jutra, po kiši ili manjem snijegu to pokazuje kao loš način štednje. Istina, staklo se brzo zagrije i oslobađa pogled, tu su i kamere i senzori, pa nije neka drama. Ipak, brisač bi rado imali.

Podnica odignuta 19 centimetara od tla, kao u pravim crossover i SUV automobilima daje ne samo specifičnu bočnu siluetu, nego i zanimljivu poziciju za volanom. Sjedala nisu predebela, potpuno su limuzinska i premda se sjedi malo povišeno, to nije ni izbliza visoko kao u SUV-u. S druge strane, visina auta ne iskače od prosjeka pa je doživljaj proporcija i iznutra gledano neobičan i zanimljiv, bez osjećaja jače povišene podnice. Dodatnu dimenziju u vožnji daje fantastična udobnost. Otvorenom cestom vozi se kao na lebdećem tepihu, a ležeći uspornici i rupe prolaze se uz lagano ljuljuškanje, bez ikakvog lupanja velikih kotača.

Tajna je u kombinaciji progresivnih hidrauličnih graničnika amortizera i aktivnog ovjesa. Višestruki senzori skeniraju nepravilnosti ceste i u milisekundi optimiziraju konfiguraciju rada ovjesa svakog kotača zasebno, ali i utječu na dobivanje optimalnog balansa između potpune udobnosti i čvrstog držanja ceste. U konačnici, naginjanja kroz zavoje nemaju izraženog negativnog efekta na ležanje i Citroen se i bržim tempom, s ugodnim mada ne i vozački direktnim volanom u rukama, fino vozi kroz zavoje.

image

Citroen C5X Hybrid

Darko Tomaš/CROPIX

Nije fun-to drive automobil kao Alfa Giulia ili BMW 3 i karakterni im je antipod orijentiran na vrhunski komfor i udobnost, ali zadovoljstvo vožnje ne izostaje. Nježno, jahtaško poniranje i izdizanje prednjeg dijela prilikom malo jačeg kočenja ili startanja svidjet će se svima koji vole i sjećaju se nekadašnjih Citroenovih limuzina.

Iza klasičnih turbobenzinskih motora (dizelaša nema) na vrhu ponude je plug-in hibridni turbobenzinac 1.6 sa 180 KS, koji povezan s baterijom kapaciteta 12,4 kWh i elektromotorom od 110 KS ispaljuje sistemskih 225 KS i 360 Nm. Sustav koji se već dulje vrijeme ugrađuje u Stellantisove modele i ovdje se pokazuje finom sinergijom benzinskog i električnog sklopa, u kojem hibridni profil rada savršeno mekano kombinira oba pogona i s aktivnom baterijom spušta potrošnju ispod dizelskih standarda.

image

Citroen C5X Hybrid

Darko Tomaš/CROPIX

U električnom profilu i s napunjenom baterijom (uz doplatu na wallboxu za manje od dva sata, inače doma u garaži do osam sati) u praksi se može voziti oko 40 kilometara što u gradskim i prigradskim uvjetima potrošnju može spustiti na 3 do 4 litre. Na struju se može dohvatiti 130 km/h.

Hibridni sustav izvrsno surađuje s elektronički procesuiranom automatikom s 8 brzina, prebačaji su svileno mekani i pristojno brzi, a najčešće vidljivi tek po indikatoru na instrumentnoj ploči. Unatoč nemaloj masi, Citroen je s 225 KS i vremenom ispod 9 sekundi dobar starter na semaforu, a s 360 Nm vrlo uvjerljiv u međuubrzanjima, posebno na otvorenoj cesti.

Na njemačkoj autocesti smo uhvatili visokih 233 km/h, uz huk vjetra i zvuk motora koji gotovo da ne ometaju normalan razgovor. S ispražnjenom baterijom (iako se nikad ne prazni do kraja, a dio se može programirano sačuvati za gradske potrebe) performanse na punom gasu malo splasnu, a potrošnja poraste na 6 do 8 litara normalne vožnje. Ne sjećamo se kada nam se neki francuski automobil toliko svidio...

image

Citroen C5X Hybrid

Darko Tomaš/CROPIX

C5 X PHEV

Tehnički podaci

MOTOR turbobenzinac, hibridni (elektromotor

+ vanjski punjena baterija)

Obujam1598 ccm

Snaga i moment benzinca180 KS, 250 Nm

Snaga i moment e-motora110 KS, 320 Nm

Ukupno132 kW (225 KS), 360 Nm

Baterija12,4 kWh

Pogonprednji

Mjenjačautomatski, 8 brzina

Ovjessprijeda McPherson, straga polukrut

Kočnicesprijeda i straga diskovi (330/280 mm)

Gume205/55 R 19, Michelin e-Primacy

Dimenzije4,81 x 1,87 x 1,48 m

Osovinski razmak2,79 m

Prtljažnik485/1580 litara

Spremnik benzina40 litara

Masa/nosivost1720/460 kilograma

Najveća brzina233 km/h

0-100 km/h8,4 sekundi

Prosječna potrošnja (WLTP)1,4 l/100 km

Ispuh CO2 (WLTP)30 g/km

Cijena testnog modela 54.746 eura

S doplatama 57.721 eura

Cijena početnog modela Pack PureTech 37.149 eura

Cijena Shine PureTech 180 S&S EAT8 42.024 eura

Cijena modela Feel Pack PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8 49.431 eura

OPREMA SHINE PACK - aluminijske felge 19” • crna stražnja stakla • diodna svjetla • crne kožne obloge • sjedala Advanced Comfort • prošireni head-up • digitalni instrumenti 7” • multimedija 12” s navigacijom • kamera 360 • višeslojna stakla • dekorativne površine • električna, grijana, hlađena i masažna prednja sjedala s memorijom • grijanje volana • sigurnosni paket Safety+ • bežično punjenje mobitela • profili vožnje • 2-stupanjsko otvaranje prtljažnika pokretom stopala • keyless • kabel za punjenje Typ2 • aktivni ovjes...

DOPLATE TESTNOG MODELA - metalik boja • panoramski stakleni krovni otvor • dvobojna karoserija • 1-fazni pretvarač 7,4 kW

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. ožujak 2024 14:17