Automobilska industrija oduvijek je bila svijet velikih ambicija, monumentalnih uspjeha i ogromnih svota novca. No upravo taj spoj tehnologije, taštine i korporativne moći iznjedrio je i neke od najpoznatijih slučajeva gospodarskog kriminala. Donosimo pregled najzvučnijih imena iz autoindustrije koja nisu završila samo na sudovima - nego i u zatvorskim ćelijama.
John DeLorean – kokain, legendarni auto i oslobađajuća presuda koja nije spasila karijeru
John DeLorean, bivši izvršni direktor General Motorsa i osnivač vlastite marke automobila, bio je sinonim za američki san o autu iz snova. Njegov DeLorean DMC-12 postao je kultni automobil zahvaljujući filmu "Povratak u budućnost", no stvarnost je bila mnogo mračnija. U pokušaju da spasi svoju posrnulu kompaniju, DeLorean je 1982. uhićen u velikoj FBI-ovoj operaciji dok je pokušavao dogovoriti prodaju kokaina u vrijednosti od 24 milijuna dolara. Bio je mjesecima u zatvoru, ali je oslobođen zahvaljujući obrani koja je dokazala da se radilo o namještaljci. Iako je izbjegao zatvorsku kaznu, nikad se nije oporavio - ni poslovno, ni osobno.
Trevor Milton – mit o Nikoli i stvarnost američkog zatvora
Trevor Milton, osnivač startupa Nikola Motor Company, godinama se predstavljao kao novi Elon Musk. Investitorima je obećavao revoluciju u kamionskom prijevozu uz pomoć električnih I vodikovih vozila, koja, kako se ispostavilo, nisu uopće imala pogon. Kamion koji se u promotivnom videu "vozio" niz cestu zapravo se samo kotrljao nizbrdo. Nakon otkrića manipulacija, dionice su se srušile, a Milton je 2022. proglašen krivim za prevaru investitora. U prosincu 2023. osuđen je na 4 godine i 3 mjeseca zatvora, a Trump ga je u ožujku ove godine pomilovao pa je izašao na slobodu.
Oliver Schmidt – Dieselgate i američki zatvor kao upozorenje
Dok su u Njemačkoj čelnici Volkswagena prošli većinom s nagodbama, ili procesi protiv njih još uvijek traju, Oliver Schmidt, šef VW-ove američke podružnice, završio je u američkom zatvoru na sedam godina zbog prikrivanja ekološke prijevare u skandalu Dieselgate. Schmidt je u američkom zatvoru odslužio više od tri godine prije deportacije u Njemačku.
Chung Mong-koo – Hyundai, milijuni i zatvor u sjeni pomilovanja
Šef Hyundai Motor Groupa, Chung Mong-koo, osuđen je 2007. na tri godine zatvora zbog pronevjere i ilegalnih političkih donacija. Preko tajnog fonda usmjeravao je milijune za lobiranje i vlastiti interes. Proveo je kratko vrijeme iza rešetaka prije nego što je pušten uvjetno, a kasnije i pomilovan, uz obrazloženje da bi daljnji boravak u zatvoru naštetio nacionalnom gospodarstvu. Hyundai je nastavio rasti, a Chung se vratio na visoku funkciju.
Carlos Ghosn: Od heroja do bjegunca
Možda medijski najeksponiraniji slučaj u novijoj povijesti automobilske industrije pripada Carlosu Ghosnu, bivšem šefu Nissana, Renaulta i Mitsubishija. Ghosn je smatran spasiteljem japanskog diva, no 2018. godine uhićen je i pritvoren u Tokiju zbog navodne utaje poreza, zloporabe korporativnih fondova i prikrivanja osobne zarade. Uslijedio je niz saslušanja, kućni pritvor i nevjerojatan bijeg. U prosincu 2019. Ghosn je iz Japana pobjegao sakriven u kovčegu za glazbene instrumente, uz pomoć bivših američkih vojnika. Danas živi u Libanonu, gdje ne postoji ugovor o izručenju s Japanom. Dvojica Amerikanaca koji su pomogli Ghosnu pobjeći su završili u zatvoru. Michael Taylor i njegov sin Peter osuđeni su 2021. i izdržali kazne od 2 i 1 godine zatvora.
James Liang – kad inženjeri plate cijenu
Još jedan čovjek iz Volkswagenove "Dieselgate ekipe" bio je James Liang, inženjer koji je sudjelovao u razvoju famoznog ‘softvera‘ uz pomoć kojeg su Volkswagenovi auti varali na testovima emisija. Priznao je ulogu, surađivao s tužiteljima, no osuđen je na 40 mjeseci zatvora jer je svjesno sudjelovao u sustavnom obmanjivanju javnosti i regulatora. Njegov slučaj pokazao je da nisu samo menadžeri oni koji nastradaju kad afera eksplodira.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....