Još donedavno kupnja kuće u lošem stanju, njezina brza obnova i preprodaja bila je gotovo siguran recept za zaradu na američkom tržištu nekretnina, a ovakav je nekretninski biznis povremeno bio prisutan i kod nas. Investitori su kupovali nekretnine za gotovinu, obnavljali ih u rekordnom roku i prodavali za višestruko veći iznos, a osim na tržištu, ovakva je praksa bila popularna i na društvenim mrežama, gdje objavljuju sve faze obnove, uz detaljne troškovnike i "prije-poslije" prikaze. No, najnoviji podaci pokazuju da se pravila igre mijenjaju, i to naglo.
Prema istraživanju konzultantske kuće John Burns Research and Consulting, čije rezultate donosi portal Realtor.com, u drugom tromjesečju ove godine samo je 30 posto investitora izvijestilo da im prodaja ide dobro. Lani ih je u istom razdoblju svoje poslovanje dobrim označilo 38 posto. Pad je još izraženiji kada se podaci usporede sa „zlatnim godinama“ preprodaje u vrijeme pandemije, kada su gotovinske ponude bile gotovo svakodnevica.
Razlozi su jasni i dolaze iz nekoliko smjerova. Ekonomija je nepredvidiva, kamatne stope na stambene kredite visoke, a cijene materijala rastu zbog novih carina i poremećaja u lancima opskrbe, slažu se sugovornici za Realtor.com. Osim toga, tržište se suočava s kroničnim nedostatkom radne snage, a mnogi investitori otvoreno priznaju da im je sve teže pronaći pouzdane obrtnike.
„Kada su i cijena kupnje i trošak obnove previsoki, teško je govoriti o sigurnoj zaradi. Rizik je jednostavno prevelik“, objašnjava u tekstu stručnjak za nekretnine Ben Mizes.
Jedan od američkih agenata, Jacob Naig, još konkretnije opisuje situaciju. „Ako vam se projekt oduži za nekoliko mjeseci, sav profit odlazi na dodatne troškove. A kad se na to nadodaju skuplji materijali i više kamate, računica više ne funkcionira“, objasnio je zašto se u nekretninskom biznisu na američkom tržištu investitori sve manje upuštaju u brzinska preuređenja i preprodaje.
Prema navedenom istraživanju, najlošije prolaze investitori na skupim tržištima, Floridi, Kaliforniji i jugozapadu SAD-a. Tamo su već ionako visoke početne cijene, a troškovi obnove i osiguranja dodatno umanjuju njihovu dobit pa su sve oprezniji.
Na Floridi je, primjerice, sve teže pronaći povoljno osiguranje zbog rizika od uragana. U Kaliforniji su pak česti požari razlog za nagle skokove cijena polica. „Ako se kuća teško može osigurati, onda ni kupci ni investitori ne žele riskirati“, kaže agentica Cara Ameer za Realtor.
Drugim riječima, regije koje su donedavno bile magnet za ulaganja sada postaju prevelik rizik za ovakve pothvate. Povlačenje investitora koji su bili skloni, kako se na američkom tržištu ova praksa naziva, "flipati" kuće, sada su suzdržaniji pa će vlasnici koji su računali na brzu gotovinsku ponudu morati biti strpljiviji.
„Preprodavatelji su nestali iz igre, a njihovo usporavanje pogađa sve. Kuće se na tržištu zadržavaju dulje, a prodavatelji moraju smanjivati očekivanja“, objašnjava odvjetnik i agent za posredovanje u prodaji nekretnina Bruce Ailion te dodaje da onaj tko prodaje stariju ili neuređenu kuću više ne može računati da će je investitor kupiti bez pregovora i u roku od nekoliko dana.
No, to što su investitori izgubili apetit ujedno znači i da su kupci dobili novu priliku, smatra Ailion. Oni koji su godinama stajali po strani sada biraju pažljivije i pregovaraju "agresivnije" jer više nema utrke tko će dati višu ponudu i kuću kupiti u najkraćem mogućem roku.
„Kupci danas traže više vrijednosti za svoj novac. Nisu spremni platiti prenapuhane cijene koje su bile uobičajene tijekom pandemijskog ‘booma’", kaže investitor Ron Myers. Za prodavatelje to znači nužnu prilagodbu, stanovi i kuće moraju biti realno procijenjeni, transparentno oglašeni, a često i barem djelomično dotjerani. Neutralne boje, uredni prostori i naglašavanje potencijala kuće sada su važniji nego ikad.
Unatoč svim poteškoćama, starije kuće i dalje posebno privlače jednu skupinu kupaca, mlade obitelji, one kojima je to prva nekretnina. Prema podacima iz SAD-a, oni su sve spremniji kupiti nekretninu koju će sami uređivati. „Danas se prodaje iskrenošću i jednostavnošću. Ako kupac zna što ga čeka, spremniji je ući u posao“, naglašava agent Jacob Naig.
Zbog toga stručnjaci savjetuju prodavateljima da jasno istaknu sve prednosti i nedostatke kuće, od starosti krova i grijanja do troškova režija. Takva transparentnost kupcima ulijeva povjerenje, zaključuju u Realtoru.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....