Umjetnici Marini Mesar (41), koja se na radove potpisuje imenom OKO, cijeli je svijet galerija. I to ne samo zato jer je izlagala na gotovo svim kontinentima, već i zbog toga što nema tog konteksta, formata ili mikrolokacije koji bi ograničili njezinu kreativnost.
Ona s jednakom strašću stvara u svojem zagrebačkom ateljeu koji ima svega dvadesetak kvadrata i crta ogromne murale na zidovima ulica gradova diljem svijeta. Jednako zaljubljena u proces sudjeluje u internacionalnim izložbama i predstavlja radove na vlastitom webshopu. S lakoćom iz Zagreba svako malo odlazi u London, koji joj je drugi dom, a još i lakše se po rodnom gradu kreće na skateboardu. Linorezi, bakrorezi, slikarstvo, grafike? U svim se tim medijima OKO sjajno snalazi pa stoga ne čudi što je na društvenim mrežama prati preko 20 tisuća ljudi.
Veliki uspjesi
Popis uspješnih projekata i radova u njezinoj biografiji prilično je dug. Široj javnosti njezin najpoznatiji rad je sigurno mural na zapadnom zidu Muzeja suvremene umjetnosti koji razbija sivilo Novog Zagreba, a na kojem je radila 90 dana. Brojni pamte izložbu "Exquisite growth" u Francuskom paviljonu, inspiriranu konceptom sedam razdoblja ljudskog života iz poznatog monologa u "Kako vam drago" Williama Shakespearea. Sa Severinom je u Laubi napravila performans "No root, no fruit" kojem su tema bile predrasude prema ženama. U londonskoj galeriji Stolenspace izlagala je uz Sheparda Faireyja, autora znamenitog plakata "Hope" za Baracka Obamu, a cilj im je bio izložbom skupiti novac za obnovu i izgradnju kulturnog centra. Izlagala je u prestižnom Victoria and Albert muzeju, ali i, primjerice, sudjelovala u projektu oslikavanja zidova u hrvatskim zatvorima.
A jedan od posljednjih projekata na kojima je radila je suradnja s Cocktom, koja slavi 70 godina postojanja. OKO je za tu prigodu pokušala sažeti sedam desetljeća tradicije ovog pića u jedan crtež.
- Kad sam proučila povijest toga kako je i zašto Cockta nastala, bilo je puno mogućih likovnih rješenja. Ono što je meni bilo najbolje je to što je jedan od glavnih sastojaka pića šipak, a to nisam znala ranije pa sam odlučila da to bude vidljivo. Kroz povijest su mijenjali dizajn boca, a neke prijašnje su mi ostale u sjećanju. Tako da je u finalnom produktu ideja bilo prikazati sve boce koje su ponosno nosile vizual prije ove. Istaknuti da je to legacy koji se samo nastavlja – govori nam OKO, dodajući da je ostala zapanjena poviješću ovoga brenda te da bi svakome poručila da je prouči. To možete učiniti na Cocktinom webu, gdje, među ostalim, o brendu govore i reklame za televiziju, od kojih je prva nastala 50-ih godina prošlog stoljeća.
Cocktu je pila još kao djevojčica, a konzumira je i danas.
- Svi ju vole jer asocira na neka dobra vremena. Uvijek je bila susretljiv brend i sponzor i omogućavala nam da izdajemo časopise i organiziramo skate natjecanja. Imala je neki dobar vibe moment sa svom urbanom ekipom – kaže umjetnica, čiji je Cockta crtež isprintan u tri primjerka i podijeljen u nagradnoj igri preko Instagrama.
Priznaje i kako generalno voli suradnje s brendovima, no ne pristaje na svaku. Bira one koje i sama podržava i s kojima se svjetonazorski slaže. Cockta je brend koji je urban, razigran, inteligentan, moderan, ali s uporištem u tradiciji, što joj se sviđa.
- Mislim da su suradnje s brendovima totalno logične i zapravo korisne. Umjetnost može biti unutar galerija ili imati formu street arta, ali treba ju širiti do što veće publike. I male stvari ljudima mogu proširiti vidike i vizualno ih educirati, a lagano ih time odvesti i do muzeja – govori OKO, dodajući da voli raditi komercijalne stvari jer je tjeraju izvan vlastite zone komfora.
Radi punom parom
OKO uskoro izlaže nekoliko slika na Bijenalu slikarstva u Zagrebu i konstantno radi u svojem ateljeu pripremajući samostalnu izložbu u Tokiju, ali i u Zagrebu.
- Posla ima dosta i treba biti discipliniran, tako da je zapravo svaki dan zanimljiv jer u njemu nastaje nešto potpuno novo – kaže umjetnica.
Inspiracija joj nikada nije predstavljala problem.
- Bujna mašta koju imam od djetinjstva mi je glavni pokretač. A stvari koje joj omogućavaju da još više raste su obično dobre knjige, dokumentarci, cesta, putovanja i zapisivanje apstraktnih misli koje onda kroz vrijeme dobiju oblik i formu. Obožavam crtati, kako tušem i perom, tako i digitalno na tabletu, ali slikarstvo je moj medij. Fascinantno mi je kad kist samo prati linije koje mu zadaje mozak i ostavlja neki fizički dokaz funkcioniranja uma. Način kako apstraktana misao dobije fizički oblik u stvarnom svijetu djeluje kao neki oblik alkemije – poentira umjetnica.
Marina nije jedina koja je svojim radom sudjelovala u slavlju 70. rođendana Cockte. Ilustraciju za obljetnicu napravila je i naša umjetnica Agata Lučić. Dok je OKO bila okupirana dizajnom boca i njihovom promjenom kroz povijest, Agata je kao centralni motiv uzela prepoznatljivi Cocktin kamion, "žuti kamion crvene boje", te likove inspirirane plakatom koji je slovenski umjetnik Uroš Vagaja napravio za Cocktu 1953. godine, što je ujedno bio prvi vizual brenda. Osim hrvatskih, sa Cocktom rade i umjetnici iz cijele regije, poput Veronike Hozjan, Ane Lucije Šarić i Ljubbe Stefanović.
Svi ljubitelji Cockte mogu se uključiti u veliku proslavu igrajući nagradnu igru. Kodove s čepova Cockte potrebno je unijeti na web stranicu i prepustiti se sreći. Za 70. rođendan dijeli se 70 poklona, a među njima su Smeg minibar, voucher za putovanje po izboru u vrijednosti od dvije tisuće eura ili American Tourister kofer.
Cockta je od samih početaka bila poznata kao brend sa zanimljvim vizualnim rješenjima i marketinškim strategijama, što se može vidjeti na već spomenutim TV reklamama, no manje je poznato da je čak i Tvornica šibica Dolac kod Travnika proizvela seriju šibica na kojima su bili različiti motivi s pečatom Cockte.
Hrabri iskorak
Zanimljivo je da je upravo vizual Uroša Vagaje bio inspiracija za rebranding Cockte, koji se dogodio 2018., kada je prepoznatljiva crvena etiketa zamijenjena plavom.
- Ta je prilagodba proizašla iz potrebe da pomladimo brend, odnosno da postanemo relevantniji mlađoj generaciji potrošača. Cockta je u potpunosti promijenila svoje ruho, hrabro zamijenivši crvenu etiketu koja je karakteristična za cola kategoriju za plavu sa žutim logom. Tu promjenu je naravno popratila i komunikacija koju smo lansirali pod novim brend sloganom "Tvoja Cockta, tvoja stvar", koji podsjeća na ono što Cockta oduvijek jest – glas autentičnosti, piće za ljude koji ostaju vjerni svojim uvjerenjima i strastima – pojašnjava Jelena Slade Šilović, voditeljica marketinga za razvoj kategorije pića u Atlanticu.
Govori kako je Cockta uspjela održati svoju popularnost kroz generacije zahvaljujući, prije svega, kontinuiranoj predanosti visokoj kvaliteti sastojaka i autentičnom receptu koji sadržava biljne ekstrakte na kojima se i zasniva taj drugačiji okus u kategoriji cola.
- Ta receptura se nije mijenjala tijekom svih ovih godina pa Cockta ima prepoznatljiv okus i pouzdanost koji privlače potrošače. Zanimljivo je da je tajna originalnog okusa Cockte čuvana s velikom pažnjom tijekom cijele njezine povijesti. Samo je nekoliko osoba imalo pristup tajnom receptu, uključujući Alenku Bučuk Dreu, sada umirovljenu voditeljicu razvoja i kvalitete proizvodnje u Atlantic Droga Kolinska, koja je posvetila punih 40 godina svog života radu na Cockti i čuvanju ovog dragocjenog recepta. Ta predanost i tajanstvenost oko recepta dodatno su pridonijeli jedinstvenosti brenda. Kombinacija tradicije, kvalitete i inovacije ključni su elementi dugotrajnosti Cockta brenda - kaže Slade Šilović.
Osvrnula se i na suradnju Cockte s hrvatskim umjetnicama.
- Suradnja s mladim umjetnicima kao što su njih dvije predstavlja ključni element našeg kreativnog pristupa komunikaciji. Cockta je oduvijek podržavala autentične stvaratelje i mlade talente jer vjerujemo da njihova kreativnost doprinosi bogatstvu našeg brenda. To je ujedno i naš plan za budućnost. Cockta će nastaviti biti brend koji kombinira tradiciju s inovacijom, nudeći autentične proizvode i podržavajući kreativnost u regiji. Naša vizija za budućnost je da ostanemo relevantni i inspirativni za sve generacije potrošača, prateći istovremeno svoje vrijednosti – zaključila je.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Cockte.