Nedavno je u okviru projekta posvećenog umjetnosti u javnom prostoru i umjetničkom istraživanju Zagreba nazvanog "OKOLO // around" u Varšavskoj ulici postavljena tekstilna instalacija „Naše sestre“ umjetnice Ivane Mrčele.
Umjetničko djelo koje se sastojalo od pet žena u ružičastom s isprepletenim rukama te je simboliziralo bake, majke, sestre, djevojke, žene i kćeri, kao što smo jučer pisali, bilo je uništeno.
„Nažalost, rad ‘Naše sestre‘ danas izgleda ovako... jedna figura je ukradena, dio rada je potrgan. Rad je u centru Zagreba preživio jedva tri dana.“, napisala je autorica na svom Facebooku tada.
Njezina je instalacija, inspirirana ženskom solidarnošću, trebala krasiti Varšavsku od 20. do 30. kolovoza, a nakon što su je nepoznati vandali uništili, umjetnica ju je uspjela popraviti i spasiti. Danas je na svom Facebook profilu objavila kako se preostalim sestrama koje je popravila pridružila još jedna pa tako sada, ponovno, njih pet zajedno krasi ulicu.
Netom prije postavljanja samog umjetničkog djela Mrčela je objasnila kako se u samom središtu nalazi ženska solidarnost ne samo kao emotivna veza, nego i kao povijesna sila koja je omogućavala opstanak zajednica.
„Instalacija utjelovljuje trenutke kad žene pružaju ruku jedna drugoj, kad se znanja prenose iz generacije u generaciju, kad se tereti dijele kako bi se mogle nositi. Ona svjedoči o mreži nevidljivih niti koje su stoljećima povezivale živote žena, često neprepoznate u službenim narativima, ali presudne za opstanak društva. Oblici unutar instalacije isprepliću se i naslanjaju jedni na druge, stvarajući vizualnu i fizičku metaforu međuovisnosti. Nijedna figura ne stoji sama - svaka je stabilna samo zato što je povezana s drugima“, rekla je tada.
Nastavila je i objasnila kako taj raspored nije slučajan; on oponaša načine na koje zajednice funkcioniraju, kako podrška teče u oba smjera i kako se otpornost rađa iz povezanosti.
„‘Naše sestre‘ nije samo umjetnički rad, nego i hommage svim tihim, nevidljivim, ali presudnim oblicima rada i brige koje žene čine - od svakodnevnih gesta pažnje do kolektivnih čina otpora. Ona je spomenik sestrinstvu, ali i poziv na njegovo aktivno prakticiranje, danas jednako nužno kao i kroz povijest“, nadodala je.
Rođena 1984. u Čakovcu, Mrčela je od djetinjstva pokazivala sklonost prema estetici i crtanju. Nakon srednje škole za dizajnera unutarnje arhitekture, diplomirala je modni dizajn na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu. Potom je nastavila obrazovanje na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, u klasi profesora Svjetlana Junakovića, gdje je završila diplomski i magistarski studij.
Taj spoj mode i umjetnosti ostao je konstanta njezine karijere, naime, Mrčela se 2014. godine zaposlila na Tekstilno-tehnološkom fakultetu kao asistentica, a danas predaje kao docentica. Studentima vodi kolegije vezane uz kreiranje odjeće i modnu ilustraciju.
Do danas je održala više od 20 samostalnih i sudjelovala na preko 80 skupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu. Njezini radovi uvijek nose snažnu društvenu poruku. Moda je polazište, no nikada ne ostaje samo estetika.
Ciklus „Does it look good on me?” donio joj je nagradu za najboljeg mladog umjetnika na 52. Zagrebačkom salonu primijenjene umjetnosti i dizajna. U tom radu, kroz ironiju i vizualnu privlačnost, propituje društvenu opsesiju izgledom i pritiscima mode.
U projektu „IT IS TIME TO SET THEM FREE” iz 2021. godine, ružičasti zečevi postali su simbol bespomoćnosti životinja u laboratorijskim testiranjima.
Instalacija „In Between” prikazana u Tvrdalju na Hvaru poigrava se prostorom i simbolikom: leteće ribe, golubovi i ribnjak tvore svijet „između stvarnog i zamišljenog“.
Posebno je zapažen i ciklus „The Words Between Us”, u kojem su figure zatvorene u kućice, dok golubovi pismonoše simboliziraju pokušaje komunikacije u suvremenom otuđenju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....