PRAVA EKSKLUZIVA

Bila je to spektakularna večer u Trogiru. Na predivnoj pozornici, iznenadila je publiku ovom pjesmom. To nitko nije očekivao

Lana Kos

 Teo Begović/
U posljednjoj godini operna pjevačica Lana Kos niže uspjehe u Sankt Peterburgu, a sada je nastupila u sklopu programa Opera Selecta
U posljednjoj godini operna pjevačica Lana Kos niže uspjehe u Sankt Peterburgu, a sada je nastupila u sklopu programa Opera Selecta

Kad se festival zove Opera Selecta, znamo što možemo očekivati. Premda nema ni koncertnu dvoranu, a kamoli operno kazalište, UNESCO-v Trogir s ponosom već 17 ljeta njeguje vrhunske koncerte operne umjetnosti. Pritom koristi svoje najljepše adute - tisućljetni kamen u povijesnoj jezgri, zidove i otvoreni svod Kule Kamerlengo čija se predivna akustika može usporediti s onom rimskih arena ili splitskog Peristila, gdje opere akustički tradicionalno žive. Kao da želi djelovati poput minijaturnog koloseuma, trogirska se kula tradicionalno brendira kao idealna akustična školjka opernih melodija, arija, moćnih zapjeva...

Zaljubljenici u glazbu

Festival je pokrenula nekolicina trogirskih zaljubljenika u klasičnu glazbu umornih od neprestanih putovanja u velike gradove, željeli su ono najljepše od operne scene u ljetnim mjesecima donijeti svojim sugrađanima i njihovim gostima. Ove je godine na otvorenju Opera Selecta iskoračila iz opere i ugostila najvećeg svjetskog violinista Maxima Vengerova. Zatim je pozornicu Kamerlenga zauzeo cijeli Simfonijski orkestar HRT-a pod vodstvom našeg najpoznatijeg opernog dirigenta u svijetu, Ivana Repušića, s mezzosopranisticom Martinom Mikelić u arijama Carmen, dok je program zatim preseljen na glavni trogirski trg podno slavne katedrale, uz spektakularnu modnu reviju dizajnera Ivice Skoka, soliste Zagrebačkog baleta i glazbu filmskog skladatelja Ozrena K. Glasera. Posljednji dio ovog probranog glazbenog četverolista donio je prvi ovogodišnji nastup u Hrvatskoj naše svjetski poznate operne dive Lane Kos, a termin udaljen više od mjesec dana od pretposljednjeg festivalskog događaja smješten je u ugodnu ljetnu večer srijede, 20. kolovoza. Prigoda je odasvud okupila mnoštvo pratitelja ove iznimne umjetnice koja našu zemlju predstavlja na velikim pozornicama od Italije do Japana, posebice u posljednjoj godini nižući uspjehe u sanktpeterburškom Marijinskom kazalištu. Kako je čak sedam puta pjevala glavne uloge u produkcijama ljetnog festivala veronske Arene, posebno se povezala s vodećim glazbenicima tamošnjeg orkestra, s kojima je složila nekoliko programa u maniri opere gala za koncerte. Ovo im je bilo prvi put da su u toj formaciji nastupili u Hrvatskoj i pokazali punu spregu svoje muzikalnosti i strastvenosti muziciranja. Uz nju su najljepše stranice opernih ulomaka Puccinija, Verdija, ali i Bizeta, Suppéa, te Borodina izveli donedavni dugogodišnji koncertni majstor orkestra Fondacije Arena di Verona, Günther Sanin (od ove godine u mirovini), prvi klarinetist orkestra Giampiero Sobrino te voditeljica dionice violončela istog ansambla, Sara Airoldi. Njima se s juga Italije pridružio omiljeni korepetitor velike sopranistice Katie Ricciarelli, spretni improvizator, pijanist i skladatelj Roberto Corlianò koji cijele večeri nije napuštao pozornicu, pruživši ostalim umjetnicima prigodu za predah u trenucima njegovih solističkih interpretacija vlastitih opernih parafraza u maniri Franza Liszta.

Spektakularna večer

Bila je to spektakularna večer s dahom svjetskih opernih pozornica, izmjenjivali su se instrumentalni stavci, mahom u Corlianòovoj obradi, sa sopranskim arijama kojima je Lana Kos otkrila puninu svojega pjevačkog facha, od lirske Mimi iz Puccinijeva "La bohème" koju je nedavno pjevala i u Zagrebu, preko subretnog Elenina bolera iz Verdijevih "Sicilijanskih večernji", sve do dramskijih uloga kao što su Leonora iz Verdijeva Trubadura, te naslovne Puccinijeve "Madama Butterfly" (Cio-Cio San) i "Manon Lescaut". Kao pravi "šećer na kraju" ova je umjetnica velikog, punog glasa i maksimalnog dramaturškog angažmana u gestama i koloriranju fraza donijela pravu ekskluzivu. Već se dugo "šuška" o njezinim planovima da uskoro debitira i u Verdijevoj "Aidi", naslovnoj ulozi kakvu doista mogu pjevati samo najveći glasovi, kao što su soprani Ljiljane Molnar-Talajić, Ivanke Boljkovac i Kristine Kolar. Njima se svakako može uskoro pridružiti i Lana Kos, kako je na kraju koncerta pokazala u svojem prvom javnom izvođenju Aidine arije "Ritorna vincitor", obrativši se prije toga i publici, najavivši ovaj svečani debitantski trenutak. "Želim vam da uskoro i vi doživite ovu operu u ovom predivnom ambijentu", dala je naposljetku prijedlog organizatorima da svoje koncertne programe obogate i scenskim uprizorenjima, a publika je ovacijama izmamila i jedan neoperni dodatak, napolitansku kanconu Ernesta De Curtisa, "Non ti scordar di me", igrom latica poručivši Trogiranima da je ne zaborave. Za kraj jedna mala kritika: premda su namjere organizatora bile da nadglase zvukove prelijetanja aviona, ovaj koncert nije trebao razglas jer je prirodna akustika prostora sasvim dovoljna za ovu vrstu glazbe i ovakve potentne interprete.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. studeni 2025 04:44