VELIK USPJEH

Korak bliže senzacionalnom otkriću: ‘Otvara nam se mogućnost da stvorimo cjepivo protiv Alzheimera‘

Ilustracija/Tek Image/Sciencephoto/Profimedia
Ubrizgano u miševe, cjepivo je pokrenulo antitijela, obnovilo funkciju neurona, povećalo metabolizam glukoze u mozgu i vratilo pamćenje

Cjepivo protiv Alzheimerove bolesti uskoro bi moglo biti dostupno, a za ovo veliko otkriće zaslužna su uspješna ispitivanja koja su znanstvenici proveli na životinjama. Naime, istraživači iz SAD-a i Njemačke uspjeli su vratiti pamćenje kod miševa i sad žele što prije prijeći na testiranje na ljudima.

Novo cjepivo "trenira" imunološki sustav da se bori protiv vrste amiloidnog beta proteina u mozgu, koji sprječava komunikaciju između neurona, a nakuplja se kod osoba koje pate od demencije. Dosadašnji lijekovi za Alzheimerovu bolest također su se koncentrirali na smanjenje amiloida, ali nisu imali previše uspjeha u smanjenju simptoma, a neki su čak izazivali i dodatne negativne nuspojave. No znanstvenici su sad otkrili da se kod pacijenata s demencijom spomenuti protein sam savija u strukturu nalik na ukosnicu i tako postaje mnogo opasniji oblik amiloida.

- Ovakva struktura nikad prije nije viđena u beta amiloidu - rekao je Mark Carr, profesor s Instituta za strukturnu i kemijsku biologiju na Sveučilištu Leicester.

Kad bi se amiloid "ukalupio" u isti oblik ukosnice, ali prije primjene cjepiva, to bi, smatraju istraživači, trebalo potaknuti organizam na proizvodnju antitijela za borbu protiv te specifične strukture. Također, imunološki sustav mogao bi ignorirati normalne oblike proteina koji su potrebni ljudskome tijelu.

Kad se ubrizgavalo u miševe, cjepivo je pokrenulo antitijela i pomoglo obnoviti funkciju neurona, povećalo je metabolizam glukoze u mozgu, vratilo pamćenje i smanjilo stvaranje amiloidnih beta plakova.

- Još smo u ranoj fazi, ali ako se ovi rezultati uspiju replicirati u kliničkim ispitivanjima na ljudima, onda bi to moglo biti transformativno. Otvara nam se mogućnost za liječenje Alzheimerove bolesti, ali i za potencijalno cijepljenje protiv bolesti i prije nego što se pojave simptomi iste - kaže profesor Carr.

Istraživači trenutačno traže komercijalnog partnera koji će provesti klinička i terapijska ispitivanja cjepiva, piše The Telegraph.

- U ovom temeljitom istraživanju provedenom na miševima, znanstvenici su otkrili da je cjepivo pronašlo željenu metu i pomoglo u poboljšanju metabolizma u regijama mozga povezanima s pamćenjem i razmišljanjem. Rani rezultati sugeriraju da su miševi poboljšali pamćenje i razmišljanje, što bi mogao biti obećavajući novi pristup, koji dosad nije testiran na lijekovima za Alzheimerovu bolest u kliničkim ispitivanjima. Kao i svaki novi lijek, i ovaj će morati proći niz kliničkih ispitivanja na ljudima. Ovo otkriće definitivno pruža nadu, no još je daleko od toga da se pokaže uspješno na ljudima - rekla je dr. Susan Kohlhaas, direktorica istraživanja u Alzheimer's Research UK.

- Cjepivo potiče imunološki sustav miševa da reagira na jedan od patoloških proteina koji uzrokuje Alzheimerovu bolest. Iako je ova studija zanimljiva za istraživačku zajednicu, važno je imati na umu da su rezultati dobiveni od relativno malog broja miševa. Dug je put do saznanja hoće li ovaj pristup biti koristan za ljude - dodaje Tara Spires-Jones, profesorica iz britanskog Instituta za istraživanje demencije na Sveučilištu u Edinburghu.

Inače, britanska vlada u nedjelju je najavila ulaganje od 375 milijuna funti za poboljšanje razumijevanja neurodegenerativnih bolesti.

16. travanj 2024 21:43