DREVNA KULTURA

Senzacionalno otkriće na Gibraltaru: ‘Ovo je kao Tutankamonova grobnica za neandertalce!‘

Pećina ui Gibraltaru
 Vlada Gibraltara
‘Vjerojatno neandertalci nikada nisu ni izumrli jer ih još uvijek ima malo u nama‘

Istražujući mrežu pećina na Gibraltarskoj stijeni, arheolozi su otkrili novu prostoriju, skrivenu od svijeta najmanje 40.000 godina, koja bi mogla rasvijetliti deatlje kulture i običaja neandertalaca koji su to područje nastanjivali, piše Guardian.

Godine 2012. stručnjaci su započeli istraživanje špilje Vanguard, dijela kompleksa Gorhamove špilje, kako bi utvrdili njene prave dimenzije te ima li prolaze i prostorije koje je zatvorio pijesak.

Prošlog mjeseca, tim predvođen profesorom Cliveom Finlaysonom, evolucijskim biologom i ravnateljem Nacionalnog muzeja Gibraltar, naišao je na pukotinu u sedimentu koju su proširili i puzajući prošli kroz u nju. Odvela ih je do 13 metara širokog prostora na vrhu špilje gdje su stalaktiti visili sa stropa, a slomljene stijene ukazivale su na oštećenja nastala uslijed nekog davnog potresa.

'To je nevjerojatna prostorija', rekao je Finlayson. 'Na neki način, to je gotovo kao otkrivanje Tutankamonove grobnice; ulazite u prostor u kojem nitko nije bio 40.000 godina. Zaista je otrežnjujuće.'

Razbacane kosti

U prostoriji su pronađene razbacane kosti risa, kralješci pjegave hijene i velika kost krila bjeloglavog supa.

'Nešto je davno dovuklo te stvari tamo', rekao je Finlayson. 'Također smo pronašli šest ili sedam tragova kandži na zidovima špilje. Obično povezujemo takvu vrstu ogrebotina s kandžama medvjeda - a pronašli smo i ostatke medvjeda u špilji, no meni izgledaju premali za medvjeda. Možda je po zidovima grebao taj ris čiju smo bedrenu kost također pronašli.'

Iako su kosti - na kojima se ne vide rezovi ili neki drugi tragovi koji bi ukazivali na ljudsku intervenciju - same po sebi zanimljive, istraživači su također pronašli veliku školjku morskog puža što otvara dodatne mogućnosti. 'Taj dio špilje je vjerojatno na 20 metara nadmorske visine. Očito je školjku netko tamo odnio prije 40.000 godina. To je indicija da su ljudi bili ondje gore', rekao je profesor.

Na drugim mjestima u pećinama, tim je pronašao mnogo dokaza o prisutnosti neandertalaca, od ognjišta i kamenog alata do ostataka životinja, uključujući jelene, kozoroge, tuljane i dupine.

Prije četiri godine istraživači su pronašli mliječni zub četverogodišnjeg neandertalskog djeteta.

'Još uvijek istražujemo taj dio, no čini se da neandertalci nisu zauzeli tu razinu špilje. Zato sumnjamo da su hijene uhvatile klinca i ubile ga te ga odvukle u stražnji dio špilje', rekao je Finlayson. 'Sad istražujemo da vidimo je li tamo ostalo još što od tog djeteta.'

Bočne odaje

Tim se nada da bi njihovo iskopavanje na vrhu špilje moglo dovesti do bočnih odaja, koje su moždabile korištene kao neobično mjesto ukopa.

'Nešto što smo pronašli na mnogim razinama ove špilje, jasan je dokaz nastanjenosti - logorske vatre i tome slično', rekao je Finlayson. 'Ali ono što nismo pronašli je mjesto gdje su sahranjivali svoje preimnule. Možda je odaja u stražnjem dijelu špilje takvo mjesto. To su potpuna nagađanja, ali nećete pokopati ljude u svojoj kuhinji ili dnevnoj sobi.'

Sada se planiraju daljnja istraživanja i iskopavanja, a istraživači vjeruju da bi novo područje moglo dati dragocjene podatke o životu i društvu ovih priobalnih, mediteranskih neandertalaca.

'Ove pećine su nam dale mnogo podataka o ponašanju ovih ljudi', rekao je Finlayson. 'I, daleko od starog pogleda na njih kao na brutalna bića nalik majmunima, shvaćamo da su u svakom pogledu bili ljudi sposobni za većinu stvari koje moderni ljudi mogu učiniti'

Za profesora, potraga nije samo pronalaženje kostura: radi se o otkrivanju tko su bili neandertalci, kako su živjeli, kako su umrli i kako su preživjeli.

'Ponosan sam što mogu reći da sam obavio test i da imam u sebi određeni postotak neandertalske DNK', rekao je. 'Vjerojatno neandertalci nikada i nisu izumrli jer ih još uvijek ima malo u nama.'