IZAZIVAČI 2012.

Alen Fontana: Unatoč gospodarskoj krizi, Dukat izborio plaketu Zlatna kuna

Domaća mliječna industrija već je treću godinu zaredom suočena s ozbiljnim problemima u sektoru. Pad maloprodajnih cijena, uvjetovan oslabljenom kupovnom moći potrošača s jedne strane, te rast otkupnih cijena mlijeka s druge strane, ograničili su poslovanje prerađivača mlijeka. Rast uvoza jeftinijeg konzumnog mlijeka, mliječnih proizvoda i sireva dodatno opterećuje prerađivače, jednako kao i lošija cjenovna konkurentnost na izvoznim tržištima. Ulazak Hrvatske u EU, iako je prilika, istodobno za prerađivačku industriju predstavlja i rizik, o čemu razgovaramo s Alenom Fontanom, generalnim direktorom Dukata za Hrvatsku.

Lani ste uložili u novi proizvodni pogon KIM Mljekare Karlovac, a Sireli i KIM-u je ove godine dodijeljen EU izvoznički broj. Koji su planovi i što još možete izdvojiti kao značajnija ulaganja?

- Gradnja proizvodnog pogona KIM Mljekare Karlovac naša je najveća investicija u posljednjih nekoliko godina, vrijedna 20 milijuna eura. Karlovačka mljekara je najsuvremeniji pogon za preradu mlijeka u ovom dijelu Europe i glavno mjesto za opskrbu tržišta jugoistočne Europe Dukatovim trajnim mlijekom u boci, a od ove godine i Dukatovim BIO mlijekom.

Otvaranje kategorije mlijeka iz ekološkog uzgoja velik je korak i za nas i za naše proizvođače mlijeka u sustavu ekološke mliječne proizvodnje. Ekološka proizvodnja podrazumijeva znatno veće troškove, a istodobno nije u sustavu direktnih poticaja. Upravo zato poticanje ekološke proizvodnje mlijeka, kroz otkupnu cijenu mlijeka i ulaganje u kooperante, smatramo našim velikim uspjehom.

Dugoročna ulaganja

Koliko KIM, Sirela i Dukat zajedno otkupljuju mlijeka u Hrvatskoj?

- Dukat je najveći otkupljivač mlijeka u Hrvatskoj, s 42 posto udjela u ukupnom domaćem otkupu.

Vodeća pozicija u otkupu mlijeka rezultat je dugoročnih ulaganja u primarni sektor i provedbe vlastitih, konkretnih mjera kojima potičemo rast količine i kvalitete proizvedenog mlijeka. Partnerski odnos i dugoročni odnosi s kooperantima, njih više od 8000 diljem Hrvatske, strateška je odrednica ove kompanije.

Kakva je trenutačno situacija na tržištu? Bilježi li se pad ili porast potrošnje u kategoriji mlijeka i mliječnih proizvoda?

- Cijeli mljekarski sektor u nezavidnoj je situaciji; proizvođači mlijeka suočeni su s potencijalnim rastom nelikvidnosti budući da će se isplata državnih poticaja od 2012. godine vršiti skladu s EU regulativom koja definira isplatu poticaja na godišnjoj, umjesto na dosadašnjoj mjesečnoj bazi. S druge strane, visoka otkupna cijena mlijeka i njen kontinuirani rast negativno utječu na poslovanje mljekara jer rast cijene mlijeka više nije moguće ugraditi u maloprodajnu cijenu proizvoda.

Kupovna moć potrošača danas diktira razinu maloprodajnih cijena bez obzira na rast ulaznih troškova, i to je činjenica kojoj se svi u proizvodnom lancu moraju prilagoditi.

Kolika je ovogodišnja prosječna otkupna cijena mlijeka i kakva su očekivanja iduće godine?

- Otkupna cijena mlijeka u Hrvatskoj neprekidno raste. Posljednjih je pet godina prosječna otkupna cijena mlijeka u Hrvatskoj u odnosu na Europsku Uniju veća za pet posto. Razlike su još veće promatramo li susjedne zemlje koje imaju najveći utjecaj na domaći mljekarski sektor.

Tako velike razlike u otkupnim cijenama stvaraju pogodnu klimu za uvoz jeftinijeg konzumnog mlijeka, mliječnih proizvoda i sireva, koji je lani bio 35 posto veći u odnosu na 2009. godinu.

Hoće li iduće godine poskupjeti mlijeko i mliječni proizvodi?

- Ne vidimo prostor za rast maloprodajnih cijena budući da daljnji rast cijena hrvatski potrošač više ne može podnijeti.

No, treba imati na umu da će ukidanjem nulte stope PDV-a na mlijeko doći do linearnog porasta maloprodajnih cijena mlijeka, ovisno o stopi PDV-a kojom će biti opterećena ta kategorija.

Kakvi se trendovi bilježe kad je u pitanju izvoz mlijeka i mliječnih proizvoda?

- Dukat je najveći izvoznik mlijeka, mliječnih proizvoda i sireva u Hrvatskoj, stoga najviše osjećamo promjene, bilo da su pozitivne ili negativne. Cijenom nekonkurentna domaća sirovina negativno utječe na izvozne operacije budući da je i gotov proizvod cijenom, no ne i kvalitetom, slabije konkurentan na izvoznim tržištima.

Održivost domaćeg mljekarstva

Jeste li zadovoljni poslovanjem u prvom polugodištu ove godine? Kako planirate završiti 2011.?

- Gospodarska kriza znatno utječe na poslovanje cjelokupnog mljekarskog sektora, no možda najviše na poslovanje Dukata s obzirom na veličinu i tržišnu poziciju kompanije. Nažalost, uspješnost poslovanja lošija je u odnosu na prethodne godine, ali sagledamo li sliku u kontekstu naših obveza, prvenstveno prema kooperantima i zaposlenicima, možemo biti zadovoljni.

Što bi moglo biti presudno za poslovanje Dukata u idućoj godini?

- Ulazak Hrvatske u Europsku Uniju istodobno predstavlja i priliku i rizik za domaći mljekarski sektor. S jedne se strane otvara veliko europsko tržište od 500 milijuna ljudi, no istodobno i Hrvatska otvara svoja vrata konkurentskim proizvodima s tog istog tržišta, bez carinskih zaštita.

Nadalje, ulaskom Hrvatske u EU domaći će mljekarski sektor izgubiti na konkurentnosti pri izvozu u treće zemlje, potpisnice CEFTA ugovora, pa tako i s Bosnom i Hercegovinom, Makedonijom te Crnom Gorom, koje danas predstavljaju naša najveća izvozna tržišta.

Konkurentnost i proizvođača i prerađivača mlijeka bit će presudna za održivost domaćeg mljekarstva u okvirima Europske Unije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 06:52