IVAN SELAK

Čuveni vojni pilot o nabavi borbenih aviona: Imam svoje favorite, a jednom ponudom sam iznenađen

‘Što se isplati ili ne - ja nemam pojma o ponudi, ne znam koji su naši zahtjevi, ambicije, prioriteti‘, kaže Selak
Ivan Selak
 Bruno Konjevic/Cropix

Hrvatska ponovno ide u nabavu borbenih aviona. Doznali smo da imamo četiri opcije, od kojih su tri iste kao i na propalom natječaju - Amerikanci nam nude nove F-16-ice, Šveđani nove Gripene, a Izrael ponovno iste F-16 Barake, ovog puta s američkim blagoslovom.

Osim da vrhovni zapovjednik otvoreno favorizira Amerikance, malo toga još sa sigurnošću znamo - cijenu paketa, model plaćanja i rok isporuke - sve bismo trebali doznati tek krajem godine, nakon višemjesečne evaluacije ponuda, piše RTL.

Tim povodom je u RTL-u Danas gostovao jedan od naših najboljih i najpoznatijih pilota Ivan Selak.

- Ja od te četiri ponuda imam favorita, favoriti su mi tri ponude, francuski, američki avion i Gripen. O četvrtoj ponudi nisam promijenio mišljenje, kazao je na početku Selak na pitanje tko mu je od četiri ponuđača favorit.

14 novih F-16-ica kupila je Slovačka od Amerikanaca 2018. za milijardu i pol eura, iste godine Bugari su za njih 8 platiti milijardu i 100 milijuna eura. Čini se da bi taj izbor bio svakako najskuplji...

- Što se isplati ili ne - ja nemam pojma o ponudi, ne znam koji su naši zahtjevi, ambicije, prioriteti. Apsolutno ne znamo ništa. Ja mogu govoriti o F-16 70/72, to je vrhunski stroj, jasno će Selak.

Selak je i dalje protiv rabljenih izraleskih Baraka...

- Barak je avion kojeg su Izraelci nabavili za sebe, svoju taktiku ratovanja, s kraja 80-ih godina. Koristili su ga Izraelci i to mu je najveća mana. Iskoristili su taj avion do kraja. Taj avion Izraelci mogu koristiti i dalje. Kao ciljni avion, kaže.

Neki misle da bi švedski Gripeni možda bili adekvatniji za malu zemlju poput Hrvatske jer, za razliku od F-16, mogu sletjeti i na cestu, za njih već postoji sva infrastruktura, dok bismo za F-16 morali puno ulagati.

- To što može na cestu je malo propaganda. O svim tim avionima mogu reći sve najbolje. Oni su za nas nedostižni san. Ima svoje mane i prednosti. Švedska ga je radila za sebe, ali to je poprilično dobar avion. Za našu malu zemlju, sve ok. Njegova najveća mana je broj proizvedenih aviona. Teško je biti konkurentan kada napraviš 200 i nešto aviona, kazao je.

Francuski Rafale avioni su najveća nepoznanica, nisu nam nuđeni prije dvije godine, sada nam se nude polovni...

- Ja sam iznenađen na tu ponudu. Francuski Rafale je izuzetno moćan avion, snažan. Njegova oprema je SF. Neke stvari su mi neobjašnjive. Može smanjiti tokom leta svoju vidljivost. Može zavarati protivnički radar. Avion fantastičan. Mana - relativno skup, dva motora, kazao je.

Na pitanje mogu li MIG-ovi uopće letjeti duže od 2023. ili 2024., odnosno koji im je krajnji rok upotrebe, Selak je rekao da im je 2023. krajnji rok i potom se osvrnuo, kako je rekao, na izjavu ministra Banožića:

- Ministar Banožić je rekao da MIG-ovi ne mogu letjeti noću. Reći ću ministru da imam 600-700 sati leta noću. MIG-ovi mogu letjeti noću, kazao je na kraju Ivan Selak za RTL Danas.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 08:05