TVRDI UGLEDNI STRUČNJAK

GRČKI UDAR NA HRVATSKI TURIZAM 'Nakon Tsiprasove pobjede nikome se u turizmu ne piše dobro'

Makarska, 191014.Kupaci na plazi u Makarskoj uzivaju u blagodatima babljeg ljeta koje se proteglo dobrano u jesen uz temperaturu mora tek stupanj manju od vanjskih 23C i bez guzve na zalu.Na fotografiji: Kupaci na makarskoj plazi .Foto: Ivo Ravlic / CROPIX
 Ivo Ravlic / CROPIX / CROPIX

Još lanjske godine u ovo doba cijeli turistički Mediteran zavidio je Grčkoj na snažnoj potpori koju je njezinu turizmu nesebično davala Njemačka, potičući svoje građane na putovanje u tu zemlju kako bi joj pomogli u gospodarskom oporavku, da bi ovih dana svjedočili potpuno obrnutom procesu koji može dovesti i do odustajanja od ovogodišnjeg ljetovanja u Grčkoj dijela od oko dva milijuna Nijemaca koliko ih je lani putovalo u tu zemlju na odmor, piše Slobodna Dalmacija . Nijemci su zapravo, prema tvrdnjama samih grčkih turističkih radnika, spasili turizam te zemlje ponovnim dolascima u 2014. godini, ali situacija se u godinu dana radikalno promijenila i trenutačno ne ide na ruku Grcima.

Nijemcima se, naime, nimalo ne sviđa način i poruke koje šalje novi grčki premijer Alexis Tsipras, vođa Syrize, njemačkoj kancelarki i Vladi, pa je vrlo upitno koliko će se sve to odraziti i na njihov izbor mjesta ovogodišnjeg odmora.

Naime, prvi potezi i izjave novoga grčkog premijera usmjerili su se, između ostalog i prema turizmu te zemlje koji je grčku gospodarsku bilancu lanjske godine prvi put učinio pozitivnom nakon više desetljeća jer su ugostili oko 21 milijun turista i od toga zaradili oko 13 milijardi eura. Njemački gosti u tom su rezultatu značajno pridonijeli, pa su im Grci na svim poslovnim susretima službeno i javno zahvaljivali na tome. No, novi premijer sada najavljuje kako Grčkoj ne treba više masovni turizam, kako će revidirati ugovore s velikim ljetovalištima, ukinuti all inclusive uslugu u hotelima te je dodatno porezno opteretiti, blokirati prodaju državnih nekretnina za gradnju turističkih naselja i slično što su dobri poznavatelji prilika opisali kao samoubojstvo grčkog turizma.

Može li Hrvatska profitirati od toga, pitali smo specijalista za putovanja u Hrvatsku iz Njemačke Selimira Ognjenovića.

- Nijemci su lani jasno pokazali Grčkoj kako joj mogu pomoći i na druge načine, a ne samo kreditima i bio je to snažan vjetar u leđa njihovu turizmu koji sada možda mijenja smjer. Nitko ne može ovog trenutka špekulirati kako će se razvijati odnos prema putovanjima i razmišljanja Nijemaca, ali sve što se događa nije dobro za turizam generalno. Nijemci su lojalni i vrlo poslušni u odnosu prema svojoj službenoj politici i uglavnom slijede smjer koji im ona daje. Možda će u tome netko i profitirati, možda ćemo dio gostiju koji ne krenu u Grčku dobiti i mi na Jadranu, ali svi zajedno u turizmu ćemo ipak dosta izgubiti. Jer, problemi, sumnje i neslaganja utječu na smanjenje volje građana za putovanjem, a to ni za koga u sektoru nije dobro - oprezno komentira Ognjenović, vlasnik ID Riva Toursa iz Münchena.

Iako je Grčka posljednjeg desetljeća svoju turističku ponudu, osobito na otocima, gradila na "all inclusive" usluzi u kojoj je gostu sva konzumacija uključena u cijenu, Tsipras sada objavljuje rat takvom masovnom turizmu u kojemu gosti ništa ne troše izvan hotelskog kompleksa. Njegovo nezadovoljstvo svakako je opravdano, ali je problem u tome što u grčkom turizmu takve velike turističke "resorte" kao zatvorene oaze za goste mahom vlasnički drže multinacionalne korporacije, pa njima Tsiprasova želja ne znači mnogo. Svjestan toga, grčki premijer najavio je da će dodatno porezno opteretiti "all inclusive" uslugu kako bi obeshrabrio njezin daljnji rast, što bi bilo u suprotnosti s dosadašnjom poreznom politikom Grčke u turizmu.

Naime, Grčka je prošle godine stopu PDV-a za turizam smanjila s 13 na 6,5 posto, što se pozitivno odrazilo na cijeli sektor jer je dijelom došlo do smanjenja cijena. Kako bi se povećanje porezne stope moglo odraziti na cijene usluga u Grčkoj, tek će se vidjeti. No, da se grčki premijer ipak malo "zaigrao" kada je o turizmu riječ, potvrđuju nam sugovornici iz Europe, upozoravajući kako su ugovori i cijene za 2015. godinu potpisani prije nekoliko mjeseci i nitko ih ne može "u hodu" revidirati ili mijenjati.

- Britanci, čiji "Thomas Cook" i TUI imaju ogroman broj letova prema grčkim otocima, a vlasnici su i tamošnjih ljetovališta i resorta, već imaju objavljene letove i planove za ovu godinu i ne pokazuju ničim da ih se tiče to što se poručuje iz Grčke. Lani je u Grčkoj bilo oko dva milijuna Britanaca i nema naznaka da će se mijenjati njihov odnos prema odmoru u Grčkoj – kaže nam Tonko Rilović, direktor HTZ-a u Londonu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. svibanj 2024 08:18