VELIKA ŠKRTICA

Ljudi dižu keš na bankomatu Zabe jer misle da je ukinuta naknada. Ali nije, i golema je!

Potrošače pogrešno navode na zaključak da im neće biti naplaćena naknada za kartice drugih banaka. Ali itekako hoće

Bankomat Zagrebačke banke

 Damir Krajac/Cropix

Ne zna se točan broj potrošača koji su posljednjih mjeseci podizali novac na bankomatima Zagrebačke banke, vjerujući da im neće biti naplaćena naknada, no on sasvim sigurno nije malen, jer su poruke na Zabinim bankomatima zbunile i mnoge koji su “potrošački” obrazovani, a kamoli prosječne Hrvate.

Evo, zbunile su i mene, a taj me previd u posljednjih mjesec dana koštao ravno 100 kuna, koliko mi je na ime transakcije za podizanje novca na bankomatu druge banke naplatila moja banka.

image

Bankomat

Privatna Arhiva

To inače nije ništa neobično - potrošači su uglavnom upoznati s činjenicom da će im za podizanje gotovine na bankomatu tuđe banke biti naplaćena izdašna naknada, no svi oni koji su bili prisiljeni novac u žurbi podizati na Zabinim bankomatima, vrlo su vjerojatno bili pogrešno navedeni misliti kako je ta naknada za transakciju ukinuta.

Zašto?

Pa zbog zbunjujuće i potpuno nepotrebne poruke koja se pojavljuje na ekranu Zabina bankomata u trenutku kad s karticom neke druge banke odlučite podići gotovinu.

Naime, nakon što utipkate PIN, odaberete vrstu transakcije te iznos, na zaslonu će vam se, prije nego što konačno potvrdite da transakciju doista želite provesti, pojaviti poruka o iznosu naknade koju je potrebno platiti za tu transakciju.

Ona je dosta detaljna i dugačka, no kako se većina obično nema naviku na bankomatima zadržavati dugo, potrošač je ne iščitava od prvog do posljednjeg retka, nego se zadrži na glavnoj informaciji koja glasi: “vlasnik ovog bankomata, Zagrebačka banka, primijenit će naknadu od 0 kuna za podizanje gotovog novca”.

Ne trebaš biti doktor psihologije pa da znaš kako će potrošač procesirati tu informaciju - većina će je shvatiti kao obavijest da za podizanje novca na bankomatu Zabe s karticama drugih banaka nema naplate nikakvih dodatnih naknada, odnosno da su one ukinute, kao što su, recimo, bile u vrijeme prvog lockdowna.

Da si je potrošač dao malo vremena pa prije podizanja gotovine poruku pročitao do kraja, shvatio bi da u nastavku piše “ova naknada bit će pribrojena iznosu transakcije i svim naknadama koje naplati vaša banka, izdavatelj kartice” te na dnu još “tečaj i dodatne naknade utvrdit će vaša banka, izdavatelj kartice, i nisu zajamčeni od Zagrebačke banke d.d”.

Dakle, poruka je formalno-pravno ispravna - Zaba vas obavještava kako vam ona neće naplatiti naknadu za podizanje novca s karticom tuđe banke, već da će vam tu naknadu naplatiti vaša banka.

Ono što nije jasno jest to kome i za što služi ta obavijest te što je Zagrebačka banka njome uopće mislila postići?

Naime, nejasno je zašto bi banka potrošače uopće obavještavala da im neće naplatiti nikakvu dodatnu naknadu, kad ona to niti ne može - u slučaju podizanja gotovine na bankomatima drugih banaka, naime, naknadu za transakciju od potrošača uvijek i isključivo naplaćuje banka izdavatelj kartice, i to iznosima koje je propisala svojim općim uvjetima.

Zagrebačku banku stoga smo upitali ne smatraju li da su proces podizanja novca s karticama tuđih banaka nepotrebno zakomplicirali te potrošače naveli da vjeruju kako su ukinute naknade, no iz banke su nam kratko pojasnili kako se obavijest na zaslonima pojavljuje jer Zaba doista u takvim situacijama ne naplaćuje naknade, kao i da zbog toga dosad nisu imali prigovora potrošača.

Imali su ih zato u Erste banci, i to od nekoliko klijenata koji su krivo protumačili obavijesti na bankomatima drugih banaka. Erste banka pritom, kao i druge banke na domaćem tržištu, domaće korisnike kartica drugih banaka ne obavještava kako im neće naplatiti naknadu, već se na to, iz nepoznatog razloga, odlučuje isključivo Zaba.

Je li riječ o namjernom dovođenju potrošača u zabludu ili je cijela zbrka nastala slučajno, nismo uspjeli doznati, no jasno je kako se priča lomi na leđima potrošača, kao i da jedinu korist od te zbrke imaju banke, i to sve redom.

Naime, kada potrošač podiže novac na bankomatu druge banke, banka izdavatelj kartice naplaćuje mu naknadu, čiji dio potom prosljeđuje banci vlasnici bankomata.

Obje banke tu su fino zadovoljene, a potrošači su si valjda ionako sami krivi što su tako lijeni čitati.


Imate prijedlog za veliku škrticu? Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. srpanj 2022 07:26