ZABRANJENE REKLAME

Kada obline postanu preraskošne, a pelene preprovokativne

Nakon dužeg posta, dvije reklame, prilično bezazlena sadržaja, našle su se na crnoj listi najvećih TV kuća

Već neko vrijeme nije bilo slučaja zabranjenih reklama i taman kada smo pomislili da je odzvonilo “mračnom dobu”, u zadnjih desetak dana glavne američke tv postaje, ABC, Fox, TNT, te još neke postaje odbile su emitirati dvije reklame.

Jedna je za dječje pelene Huggies, koje su obložene jeansom, pa izgledaju kao male traperice, a samo par dana prije nje iste su tv kuće odbile emitirati reklamu linije ženskog donjeg rublja za punije žene Lane Bryant.

U reklami za donje rublje “Cacique”, malo punija žena zanosnih oblina sprema se na izlazak s frajerom i isprobava donje rublje. Crvena, crna i modra kombinacija grudnjaka i gaćica je ono što su gledatelji mogli vidjeti u reklami, dok se model gleda u ogledalo i procjenjuje u čemu izgleda seksepilnije. Fox i ABC reklamu su proglasili previše provokativnom i nije im se svidjelo što se naveliko ističu grudi i stražnjica modela.

Pelene Huggies pak nisu proglašene neprimjerenim zbog sadržaja reklame, nego zbog slogana pod kojim se reklamira, te istoimene rečenice koju u reklami izgovara muški glas: “I’ve got something chic in my pants” (Imam nešto ‘šik’ u gaćama). U reklami dvogodišnji dječak hoda po gradu odjeven u bijelu košulju i pelene od jeansa.

Vrijedan sadržaj u gaćama

Dječak hoda pomalo se praveći važan, kao da u gaćama uistinu ima nešto vrijedno hvaljenja, a pritom ga prate oduševljeni pogledi žena koje prolaze pored njega. Svjestan da izaziva pažnju svojom pojavom, dječak nastavlja hodati u stilu mačo frajera. U jednom trenutku zaustavlja se ispred velikog ogledala i odmjerava svoju sliku od glave do pete, a značajan pogled upućuje sam sebi dok si gleda u međunožje. To je bio trenutak kada je prijeđena granica, odlučili su šefovi vodećih američkih tv-kuća i rekli “stop” pelenama od jeansa.

Zanimljivo je da je riječ o reklamama koje nisu zabranjene na nekom političkom ili društvenom nivou, već su ih tv-kuće same proglasile nepoćudnim i skinule s programa. Radi li se o tome da tv-kuće unaprijed cenzuriraju same sebe kako ne bi slučajno došle na udar kritika ili je zbilja riječ o reklamama koje su uvredljive? Sudeći prema viđenom, teško je povjerovati da bilo tko može ozbiljno shvatiti dvogodišnjaka kojem se zbog seksi pelena ‘nabacuju’ zgodne djevojke po ulici ili da nekog može uvrijediti punašna djevojka sa zavidnim brojem grudi. Naime, sličan sadržaj može se naći na svakom koraku, televizija je krcata reklamama za donje rublje u kojima se prešetavaju polugole manekenke, tako da ne čudi što se o ovim reklamama dosta govori u posljednje vrijeme, naročito zbog toga što maknute iz redovnog programa, unatoč tomu što su proizvođači spremni platiti za emitiranje u udarnim terminima.

Severinin poučak

- Trebalo bi vidjeti kakav su efekt nakon povlačenja te reklame izazvale. Sigurno svi pričaju o tim reklamama i sigurno ih svi žele vidjeti, tako da nisam siguran da je stvar tako jednostavna. Takve stvari vrlo su često dio strategije unutar samih reklamnih agencija i proizvođača. Mnogo puta bili smo svjedoci kada neke reklame ne bi prošle, naprosto se povuku tako da se oko njih stvori neka priča koja će privući javnost. Naime, problem s reklamama nemaju tv-kuće, već oni koji ih rade, pa uvijek treba ovakve stvari odvagati i vidjeti što se zapravo iza njih krije - kaže jedan od naših vodećih marketinških stručnjaka Ranko Vučinić.

Također navodi kako se ne sjeća da je kod nas bilo sličnih slučajeva s domaćim reklamama, ali podsjeća na slučaj reklame za Dukatove jogurte Frutisima koje je reklamirala Severina . Ta se reklama počela vrtiti u vrijeme kada je u javnost procurio Severinin kućni video s Milanom Lučićem, a nakon izbijanja afere reklama je nestala s malih ekrana.

Efekt zabranjene reklame o kojem govori Vučinić možda se najbolje vidio u predizbornoj kampanji za predsjedničke izbore kada je Milan Bandić u pokušaju da diskreditira svog protukandidata Ivu Josipovića dao izraditi spot “Stop crvenoj Hrvatskoj”. Reklama je nakon nekoliko prikazivanja zabranjena, ali je njezin efekt svejedno bio ogroman, jer se nakon zabrane o njoj jako puno govorilo, gotovo više nego dok je bila prikazivana. Bandiću ipak nije pomogao, a spot je ostao jedan od rijetkih domaćih uradaka koji je zabranjen.

Reklama koji je zbog vrijeđanja mogla biti emitirana isključivo u kasnim večernjim satima bila je ona Durexova za vibrirajući prsten prije tri godine. To je bila reklama iz strane produkcije zbog koje su se građani žalili, a Vijeće za elektroničke medije odlučilo je da se može emitirati samo nakon 22 sata. “Dobre vibracije iz Durexa” prebačene su u kasne noćne sate, jer, kako je objasnilo Vijeće, prije 22 sata ih mogu vidjeti i djeca.





Skrnavljenje blagdana?

Još jednom prilikom hrvatski su građani tražili zabranu reklame, a to je bila božićna reklama za Red Bull u kojoj tri kralja dolaze Mariji, naravno s limenkama “pića koje daje krila”. Građani, ali i neke crkvene udruge, oštro su reagirali tvrdeći da reklama vrijeđa kršćanske svetinje, tako da reklama nije dočekala božićne blagdane u eteru, već u arhivi, kao neki zaboravljeni slučaj.

I dok smo mi još relativno dobro prošli, te ‘pretrpjeli’ tek nekoliko nepoćudnih reklama, strana iskustva daleko su bogatija. Pelene Huggies i punašna djevojka bujnih grudi samo su posljednji primjeri kako katkad naoko bezazlene reklame mogu postati neizdrživ ‘trn u oku’ mnogima. Dosta se opekla Heidi Klum u reklami za Microsoftov hit proizvod Guitar Hero. Njezin nezaboravni striptiz dok “divlja” na gitari mnoge je ostavio bez daha, dok su neki drugi zaključili da Heidi nije nimalo pristojna dok sa sebe kida bijelu košulju, nakon čega se s gitarom penje na stol, glumi da zaluđeno svira, a zatim se zajedno s gitarom baca na bijeli kauč i izvija se dok bira akorde.

Za Guitar Hero je napravljena nova reklama, također s Heidi Klum, ali kraća, i zgodna manekenka do kraja ostaje u bijeloj košulji. Dosadan spot može se vidjeti i na YouTubeu, ali njegova je gledanost u usporedbi s originalnom Heidinim striptizom bijedna.

Gola Eva Mendes

Od zabrane je možda najbolje do danas profitirao Calvin Klein. Za reklamiranje novog Kleinova parfema Secret Obssesion odabrana je jedna od najseksi žena današnjice, Eva Mendes. Potpuno gola Eva u spotu se valja po krevetu i nježno se dira po grudima dok šapuće kako je tanka granica između ljubavi i ludila. Zanimljivo je da Amerika nije dobila “slom živaca” zbog Evina valjanja i diranja, nego zato što joj se na trenutak vidjela bradavica. Reklama nije samo povučena, nego i posve zabranjena, ali u Calvin Kleinu nisu se previše zabrinuli.

Cijelu reklamu stavili su na svoje službene stranice, a posebno su naglasili “Zabranjeni spot Eve Mendes”.

Uopće ne treba napominjati kako je javnost navalila na Kleinove stranice vidjeti golu Mendesovu. Ukratko, reklama je uspjela, a parfem se odlično prodavao.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 00:21