NERJEŠIVA ZAGONETKA

Priča o jednom od najvećih aviomisterija: I nakon 70 godina traje potraga za nestalim zrakoplovom

Stanovnici s područja Yukon uvjereni su da će ga pronaći kako bi se okončao ovaj misterij
Avion Douglas C-54 Skymaster, arhivska fotografija
 US Air Force

Američki vojno-transportni zrakoplov s 44 putnika i članova posade 26. siječnja 1950. godine poletio je iz Anchoragea na Aljasci prema Montani. Letio je već dva sata, nalazio se iznad Yukona, najzapadnijeg i najmanjeg kanadskog teritorija, posada se rutinski javila, a to je bio posljednji kontakt s tim zrakoplovom, piše The Guardian.

- Što god im se dogodilo, dogodilo se veoma brzo. Nisu imali problema s motorom i polako su smanjivali visinu kako bi se vratili, a to su mogli iskomunicirati - kazao je David Downing, voditelj civilnih operacija zračne potrage i spašavanja u Yukonu.

Nestanak zrakoplova Douglas C-54 Skymaster pokrenuo je jednu od najvećih potraga za spašavanje na kontinentu, ali čak ni 70 godina kasnije avion nije pronađen.

- To je jedna od najvećih neriješenih misterija u kanadskoj povijesti - kazao je Andrew Gregg, redatelj nadolazećeg dokumentarnog filma o tom događaju.

Njegova produkcijska kuća Skymaster Down profilira malu skupinu posvećenih volontera u Yukonu koji su nastavili potragu za zrakoplovom i američke obitelji koje se još uvijek nadaju da će otkriti što se dogodilo s njihovim nestalim članovima obitelji.

Nakon što zrakoplov nije sletio u grad Great Falls u Montani, kanadske zračne snage brzo su pokrenule potragu.

U potragu uključili vojsku

S obzirom da je na tom području planirana vojna vježba, u potragu se uključilo sedam tisuća vojnika, a više od 80 zrakoplova preletjelo je iznad tog područja.

Tri zrakoplova su se tijekom potrage srušila, posade koja su upravljale njima su preživjele, ali su te nesreće isticale opasnost terena.

- Piloti koji su nam došli pomoći s juga nisu bili upoznati s letenjem u planinama - kazao je Bob Cameron, zrakoplovni povjesničar i autor knjige "Yukon Wings".

Cameron, koji je tada imao pet godina, prisjetio se svog oca koji je svaki dan dolazio kući s novim vijestima o potrazi. Prvi dani potrage bili su otežani zbog oprečnih i zbunjujućih informacija koje su pristizale. Spasilački timovi istraživali su svaki detalj, tragali za ostacima, radio signalima, a dužnosnici su vjerovali da su bombarderi DC-3 i B-17 bili najprikladniji za lociranje nestalog zrakoplova.

- Zračne snage bile su vrlo dobre u logistici. Mogli su transportirati puno ljudi, opreme i zrakoplova - kazao je Downing, koji je posljednjih godina obavio najmanje desetak potraga za nestalim zrakoplovom, s kolegom Gerryjem Whitleyem, stručnjakom za potragu i spašavanje.

- Nisu imali koncept definiranih obrazaca što se tiče potrage. Piloti i navigatori nisu bili obučeni za to - kazao je Downing te dodao da su piloti tada učinili sve što su u to vrijeme znali.

Opsežna potraga nastavila se do 14. veljače kada je američko zrakoplovstvo ostalo bez petog zrakoplova u tri tjedna. Taj zrakoplov, bombarder B-36 koji je letio u odvojenoj misiji, nosio je neaktivnu nuklearnu bombu. - Čim se to dogodilo, povučeni su svi resursi na tom području i potraga je proglašena završenom - kazao je Gregg.

- Obitelji su rekle da je nakon toga sve stalo. Nisu dobili objašnjenja o tome gdje bi mogao biti zrakoplov i što se moglo dogoditi - kazao je.

Pretražili najveće jezero

Brojni članovi obitelji žrtava zatražili su od vlade da započne novu potragu, uvjereni da bi trenutna tehnologija mogla dovesti do nekog značajnog otkrića.

- Od 1950. godine uopće nije bilo veće potrage. Samo želimo ispričati ovu priču i vidjeti što će se dogoditi - kazao je Gregg.

Stručnjaci vjeruju da zrakoplov vjerojatno nije odstupio daleko od planirane rute, što znači da bi se mogao nalaziti na području na kojem se kreću traperi, geolozi i rudari.

Ljudi koji se amaterski bave potragom za nestalim zrakoplovom iznijeli su teoriju da je pokušao sletjeti na zaleđenu površinu jezera te da je prošao kroz led i završio u njemu.

Gregg je sa svojim timom sonarom pretražio najveće jezero na putanji nestalog zrakoplova i nije pronašao nikakve tragove koji bi potvrdili tu teoriju. Gregg spekulira da je zrakoplov skrenuo s puta i srušio se na planini Saint Elias te završio duboko u ledu i snijegu.

Ipak, stanovnici s područja Yukon uvjereni su da će pronaći zrakoplov kako bi se okončao jedan od najvećih misterija, piše The Guardian.

- S globalnim zatopljenjem i odmrzavanjem ledenog i snježnog pokrivača možda otkrijemo mjesto pada. Ali još uvijek mi je teško razumjeti kako zrakoplov još nije pronađen. Govorimo o velikom četveromotornom transportnom zrakoplovu. Kakvo je onda to mjesto pada zrakoplova, koje do sada nije uočeno? - pita se Cameron.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 12:03