‘ZAUSTAVITE NERED‘

Kamion s Kvatrića pokrenuo je lavinu, stižu nam snimke iz cijelog grada: ‘Ti bahati tipovi su postali pošast!‘

Dostavna i osobna vozila nepropisnim zaustavljanjem svakodnevno uzrokuju zastoje u prometu, a problem je redakciji prijavio velik broj građana
 /Snimke čitatelja
Dostavna i osobna vozila nepropisnim zaustavljanjem svakodnevno uzrokuju zastoje u prometu, a problem je redakciji prijavio velik broj građana

Nakon što je Jutarnji objavio tekst o kamionu koji se već mjesecima prilikom dostave zaustavlja na cesti i blokira promet na tržnici Kvatrić, na adresu redakcije stigao je popriličan broj prijava građana koje muči isti problem. Naime, riječ je o zaustavljanju vozila, najčešće dostavnih, nasred prometnica diljem Zagreba i to u vršnim jutarnjim satima. Izdvajamo tri situacije koje su čitatelji fotografirali i prijavili.

Prva prijava građana vrlo je slična izvornoj vijesti o pekarskom kamionu s Kvatrića. Kako nam opisuju čitatelji, već mjesecima se svakodnevno oko 8 sati ujutro na križanju Prilaza baruna Filipovića i Ulice Grada Mainza kombi poštanske službe zaustavlja u lijevoj kolničkoj traci.

- Po pola sata stoji uvijek isto vozilo i blokira jednu traku. Kad smo pitali vozača zašto to radi jer mu paket očito nije težak, nosi ga jednom rukom i često ga lagano prebacuje iz ruke u ruku, rekao nam je da će i ubuduće stajati i blokirati svaki dan jer on to može... – piše nam čitatelj (podaci poznati redakciji).

image

Čitatelji javljaju kako poštanska vozila svakodnevno blokiraju promet u lijevoj traci

/Snimka čitatelja

U mailu koji je zaprimljen stoji i objašnjenje kako je vozaču u tim satima dostupno nekoliko slobodnih parkirnih mjesta u blizini, ali kako ih on otvoreno odbija koristiti.

O problemu dostavnih vozila koja muče građane u centru Zagreba govori i dojava čitatelja sa Zelenog vala u blizini HEP-ove središnjice. Tamo se, naime, u vršnim satima dostavni kamion zaustavlja u lijevoj traci u Ulici Andrije Hebranga na adresi na kojoj se nalazi trgovina mješovitom robom. Kao i u prošlom slučaju, čitatelji javljaju kako je riječ o svakodnevnoj pojavi koja na dulje vrijeme lijevu traku na tom potezu čini u potpunosti neuporabljivom.

image

Dostavna vozila se zaustavljaju i na križanjima na zelenom valu

/Snimka čitatelja

Problem nisu samo dostavljači

Međutim, ne razbijaju građani glavu u jutarnjim satima samo zbog dostavnih vozila. Na adresu redakcije stigao je niz prijava osobnih automobila nepropisno zaustavljenih i parkiranih. Među njima se ističe slučaj s Tuškanca gdje, kako javljaju čitatelji, susjedi, bez obzira na to što imaju dva garažna mjesta, automobile parkiraju navažanjem na pločnik.

- Naime, dugi niz godina imamo problem sa susjedima koji svoja 2–4 vozila parkiraju na prometnoj traci, jedino oni na čitavom Zelengaju, unatoč činjenici da imaju veliko dvorište s dva kolna ulaza i dvije garaže s parkirnim mjestima ispred garaža – stoji u prijavi čitatelja (podaci poznati redakciji).

image

Čitatelji se žale i na nepropisno parkirana osobna vozila

/Snimka čitatelja

Požalio se čitatelj u svojem mailu na bezobrazluk susjeda, ali i prometnu policiju i pauk-službu koja, kako tvrdi, unatoč njegovim prijavama nikada nije reagirala.

- Pokušao sam s raznim dopisima zatražiti od mjesne zajednice kao i od gradskog ureda za promet da na tom dijelu ponovno postave znak zabrane parkiranja i zaustavljanja koji je na toj strani ulice nekada i bio, ali bez ikakvog službenog odgovora ili rezultata.

Kako govori čitatelj, sa svih adresa mu odgovaraju usmeno kako oni nisu nadležni za tu problematiku i prebacuju sve na prometnu policiju od koje svih ovih godina, smatra nezadovoljni susjed, nema koristi.

- Od mjesne zajednice koja bi trebala takve stvari rješavati također ništa. Moram napomenuti da je nakon nekoliko mojih intervencija i zamolbi, u više navrata, jedino reagiralo prometno redarstvo kada je slalo svoju mobilnu ekipu te su ostavljali kazne na susjedovim vozilima, ali oni i dalje svima prkose i inate se dok se ne dogodi neka nezgoda.

image

Prometni redari centar Zagreba redovito obilaze

/Jutarnji

Inače, problem nepropisnog zaustavljanja dugotrajna je muka Zagrepčana o čemu je Jutarnji već pisao. U višednevnom istraživanju provedenom u siječnju na početku godine utvrdili smo veliki broj prekršaja nepropisnog zaustavljanja kako osobnih tako i dostavnih vozila u centru Zagreba, njih 200.

Zakon je po pitanju zaustavljanja iznimno precizan

Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, zaustavljanjem vozila smatra se svaki prekid kretanja vozila na cesti u trajanju do tri minute. Ali, važno je napomenuti kako tri minute nisu jedina stvar oko koje vozači trebaju paziti, članak 82. tako navodi niz prometnih scenarija u kojima se vozači ne smiju zaustaviti.

image

Deželićeva: Dostavljač 7 minuta iskrcava vodu u ljekarnu usred prometne špice (16. siječnja, 7:46)

Riječ je o čak trinaest situacija, a izdvajamo vam one relevantne za vožnju gradom. Ne smijete zaustaviti ili parkirati vozilo: na obilježenom pješačkom prijelazu i na udaljenosti manjoj od 5 m od tog prijelaza i na prijelazu biciklističke staze preko kolnika; na prijelazu ceste preko željezničke ili tramvajske pruge u istoj razini; na željezničkim ili tramvajskim prugama i u blizini tih pruga ako se time sprječava promet vozila koja se kreću po tračnicama; na raskrižju i na udaljenosti manjoj od 5 m od najbližeg ruba poprečnog kolnika; na biciklističkoj stazi, odnosno traci; na dijelu kolnika koji je kao stajalište za vozila javnog prijevoza putnika obilježen oznakama na kolniku ili prometnim znakom; na nogostupu i pješačkoj zoni; ispred kolnog ulaza u zgradu, sklonište, dvorište ili garažu, iznad priključka na vodovodnu mrežu i ulaza u kanalizaciju ili drugu komunalnu mrežu te na mjestima rezerviranim za vozila opskrbe ili na mjestima namijenjenim i obilježenim kao mjesta za odlaganje kućnog otpada, ispred i na vatrogasnim i drugim komunalnim i javnim prolazima i prilazima te na punionicama za vozila na električni pogon, osim za vrijeme punjenja vozila električnom energijom; na mjestu rezerviranom za parkiranje vozila osoba s invaliditetom.

Postoji iznimka za propisno zaustavljanje

No, Zakon dopušta zaustavljanje na nogostupu ako je za kretanje pješaka ostavljeno najmanje 1,6 m širine na površini za kretanje pješaka, s tim da ta površina ne može biti uz rub kolnika.

Ukoliko vas policijski službenici uhvate u prekršaju, morat ćete platiti kaznu od 30 eura, a ako neopravdano zauzmete nečije invalidsko parkirno mjesto prijeti vam kazna od 90 eura.

image

Prometni kolaps u Gundulićevoj zbog dostavnog kamiona 9.siječnja (snimljeno u 7:32 ujutro)

Grad Zagreb svojom Naredbom o uvjetima prometovanja vozila u središnjem dijelu Grada Zagreba i pješačkim zonama dopušta prometovanje dostavnim vozilima. Svako dostavno vozilo koje prometuje užim centrom grada i pješačkom zonom oko Trga bana Josipa Jelačića mora imati dozvolu izdanu od strane Grada. Vozači dostave izdano odobrenje moraju izložiti na prednjem staklu s unutarnje desne strane vozila, a ono im omogućuje prometovanje od 06:00 do 11:00 sati radnim danima, dok vikendom smiju prometovati od 06:00 do 10:00 sati.

Struka: Ovo je potpuni nered

Koliko je loša prometna kultura zaustavljanja u Zagrebu, objasnio je u siječnju za Jutarnji i profesor Marko Ševrović sa Zavoda za prometno planiranje Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.

- Razumljiva je ljudska potreba da trebaju negdje stati, nešto obaviti, ali to je izrazito sebičan način zaposjedanja zajedničkog prostora. To može izrazito loše utjecati na prometni tok, pogotovo u jutarnjim satima kada svi idu na posao. Kada je velika gustoća prometa, tim zaustavljanjem možete smanjiti kapacitet ceste za više od 60 posto. Takvo zaustavljanje napravi toliki pad kapaciteta da je potrebno nekoliko sati za povratak u normalu.

image

Marko Ševrović

Goran Mehkek/Cropix

Ševrović je istaknuo kako je posao Grada Zagreba da napravi bolju regulaciju prometa.

- U sređenim društvima postoje pravila, a mi pravila imamo, ali ih se ne držimo. Problem su kazne, problem je što se teško može dokazati i problem je što sudovi često odbacuju takve prekršajne naloge. Mi jednim dijelom zbog toga imamo ovakvo stanje u gradu s prometom. Ako samo pogledate koliko se povećao broj dostavnih vozila u Zagrebu od prije 2020. godine do danas, pa to su strašne brojke. To je nešto što se mora bolje regulirati.

Ševrović je tada naglasio dvije stvari koje su važne za poboljšanje prometa u Zagrebu.

- Prvo, zakonska regulativa, odnosno treba dati ovlasti jedinicama lokalne samouprave. Maksimalno im treba dati ovlasti da mogu takve stvari kontrolirati i kažnjavati samostalno putem videonadzora. Drugo, kad se već ispiše kazna, ta kazna mora biti brza i efikasna, da vi znate ako ćete stati nasred puta da biste otišli u pekaru, drugi dan dobit ćete kaznu na adresu. Dotad se stanje ne može promijeniti - zaključuje Ševrović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 12:24