AFERA DJEČJA IGRALIŠTA

Proizvođači sprava: Evo kako namještaju natječaje u Zagrebu, nemamo šanse za posao

Ma čujte, tobogani nisu podmornice ili sateliti da bi bile potrebne tako stroge odredbe natječaja, kaže nam sugovornik
 Bruno Drempetić

- Ne javljamo se na natječaje za dječja igrališta u Zagrebu, jer ih provodi Holding, glupi su i skupi - govori nam Darko Vojtek, vlasnik tvrtke Vojtek oprema d.o.o., jedne od vodećih proizvođača opreme za dječja igrališta u Hrvatskoj koja nikad dosad nije surađivala s Gradom Zagrebom.

Vojteka smo kontaktirali u sklopu našeg velikog istraživanja o poslovima Grada s dječjim igralištima u Zagrebu kako bismo dobili dodatni uvid u detalje natječaja javne nabave i zakulisne radnje u svijetu tog biznisa.

U tekstu objavljenom u ponedjeljak pisali smo o pet tvrtki koje se isključivo brinu o zagrebačkim dječjim igralištima i imaju ugovorene dvogodišnje okvirne sporazume: Usluga d.o.o., Diljexport d.o.o., Regoč d.o.o., Redox d.o.o. i Kova d.o.o. Te tvrtke surađuju s Gradom od 2016. godine i sklapaju s njim dvogodišnje ugovore za opremu koju one i proizvode. Dotakli smo se i skupocjene obnove jednih te istih dječjih igrališta, dok se istovremeno druga zapostavljaju.

image
Bruno Drempetić

- Gledajte, objavljuju se natječaji koji se vode kao "održavanje i zamjena sprava", a zapravo oni podrazumijevaju i izgradnju igrališta. Nisam nikad dosad primjetio da se vodi postupak za izgradnju samih dječjih igrališta, nego sve ide preko spomenutih natječaja - objašnjava Vojtek.

Njegova tvrtka Vojtek oprema d.o.o. nudi širok dijapazon usluga. Bave se mahom proizvodnjom urbane opreme: koševa za smeće, klupica, nadstrešnica, kao i proizvodnjom sprava za dječja igrališta. Njihove sprave možemo pronaći diljem Hrvatske. Oni surađuju s brojnim gradovima i kompanijama, ali ne i s Gradom Zagrebom. Vojtek oprema d.o.o. zapošljava više od 30 ljudi.

Osim što ne postoji zasebni natječaj za izgradnju dječjih igrališta, postojeći su podijeljeni u pet grupa. Svaka grupa označuje jednog proizvođača, a upravo su oni i kasnije odabrane tvrtke. Ništa ne bi bilo toliko čudno da se konkretnim specifikacijama tražene opreme ustvari ne blokira prijavljivanje ostalih poduzetnika na te natječaje.

image
Bruno Drempetić

- Nemamo nikakve šanse - rezignirano nam se žali sugovornik koji je htio ostati anoniman zbog mogućih negativnih poslovnih posljedica. Njegova je firma jedna od veterana proizvodnje opreme za dječja igrališta u Hrvatskoj, ali unatoč tome imaju nešto zajedničko s Vojtek opremom d.o.o.: nikad nisu surađivali s Gradom Zagrebom.

Taj naš suradnik kaže kako na natječaju jednostavno nema mjesta za njegovu tvrtku, jer je sve podijeljeno u grupe, traže se orginalne sprave proizvođača, a naručitelj, u ovom slučaju Grad Zagreb, specifikacijama ograniči kakve sprave trebaju biti.

- Ma čujte, sprave nisu specijalni elementi za koje su potrebne tako stroge odredbe. One nisu podmornice ili sateliti - govori ovaj naš suradnik.

I Darko Vojtek smatra kako podaci pri specifikaciji sprava ne bi trebali biti toliko egzaktni, nego da bi se trebao ostaviti manevarski prostor koji bi omogućio drugim tvrtkama da sudjeluju u natječaju.

- Da bi natječaji bili valjani, trebaju u njemu biti određene tolerancije u dimenzijama pojedine sprave - uvjeren je.

image
Bruno Drempetić

Naš drugi sugovornik naveo je primjer natječaja Grada Zagreba na koji se jednom bio prijavio.

- Javio sam se na natječaj za antitraumatske podloge. Procijenjena vrijednost iznosila je 9 milijuna kuna, a poslao sam ponudu od 6,5 milijuna - prepričava. Iako je njegova ponuda bila za čak 2,5 milijuna kuna niža od procjene, naposljetku nije bila odabrana, nego su se, kaže, odlučili za drugu, višu. Osim odbijanja jeftinije ponude još mu je nešto ostalo nejasno.

- Recimo, što će Zagrebu toliko guma? - bio je začuđen.

Naime, cijena kvadrata najkvalitetnije antitraumatske podloge iznosi 500 kuna, pa je prema toj računici grad procijenio da im treba 18 000 kvadrata podloge. Inače, grad nabavu podloga također vodi zasebno, a ne nabavlja ih u sklopu natječaja za uređenje igrališta. Trenutačno dvogodišnji okvirni sporazum s Gradom ima tvrtka Gummipex-GRB d.d. iz Varaždina, potpisan je 2020., a vrijedan 8,7 milijuna kuna.

Budući da okvirni sporazumi nabave rezervnih dijelova za dječja igrališta završavaju sljedeće godine, u planu Zagrebačkog Holdinga do kraja ove godine jest novi natječaj javne nabave. Iako naši sugovornici dosad nisu imali pozitivna iskustva s gradskim natječajima, zanimalo nas je hoće li se zbog promjene vlasti sad okuražiti ponovno okušati na zagrebačkom tržištu.

- Prvo ću vidjeti kako natječaj izgleda, bude li isti kao i dosadašnji, onda zaista nema smisla - odgovara Vojtek. Naš drugi sugovornik navodi da će razmisliti o tome ako se situacija poboljša.

Usporedo s čudnim natječajima, sprave na dječjim igralištima u Zagrebu prečesto se mijenjaju, ali su i naročito skupocjene. Oba poduzetnika s kojima smo razgovarali govore kako oprema na dječjim igralištima uistinu može biti dugotrajna. Ako se sprave pravilno održavaju, kažu, rijetko će se mijenjati.

image
Bruno Drempetić

- Imamo garanciju od pet godina - daje nam doznanja Vojtek. Dodaje da njegove sprave ipak puno dulje traju, negdje između 15 i 20 godina. Na njihovim igralištima, kaže, zbog materijala se ustvari nema što oštetiti.

Drugi vlasnik daje nam primjer njegovog prvog izgrađenog igrališta u Splitu: tamo i dalje stoji orginalna oprema, sad već stara više od 20 godina.

Za to vrijeme, u Zagrebu se na nekim igralištima sprave mijenjaju redovito, a na drugima uopće ne. U našem prethodnom tekstu kao primjer smo naveli skupocjenu ljuljačku tvrtke Regoč d.o.o. koja stoji čak 26 tisuća kuna.

Vojtek nam objašnjava da je to tako zato što ta tvrtka ne proizvodi vlastitu opremu, nego je nabavlja od njemačkog proizvođača Eibe, a to je jedna od vodećih svjetskih firmi u svijetu, ne samo sprava za dječja igralište, nego za proizvodnju urbane opreme.

- To su proizvođači sa svjetskog tržišta koji imaju ogromne cijene. Na tu cijenu trgovac još postavlja i svoju maržu - objašnjava Vojtek nastanak tog paprenog iznosa.

Dok se građani čude zašto su dječja igrališta po Zagrebu tako skupa i zašto su uvjeti u natječajima toliko striktni, nejasni i netransparentni, vlasnici hrvatskih tvrtki koje proizvode sprave prilično su sigurni da je ovo objašnjenje:

- Sve je postavljeno tako da možete imati samo nekolicinu tvrtki koje se time bave - zaključuje naš sugovornik.

Jutarnji i dalje čeka odgovore Grada Zagreba na naša pitanja o svim nelogičnostima gradskih poslova s dječjim igralištima.

Ako imate gradsku priču, javite nam na mail: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 16:01