Kineski uspon na svjetskoj automobilskoj sceni u posljednjih nekoliko godina bio je vrtoglav. Ova država je već 2023. službeno prestigla Japan te postala najveći svjetski izvoznik automobila, a upravo električna vozila igrala su ključnu ulogu u tom rastu.
No od 1. siječnja 2026. pravila igre se mijenjaju. Ministarstvo trgovine Kine potvrdilo je da će svi proizvođači i ovlaštene tvrtke koje žele izvoziti električna osobna vozila morati ishoditi posebne izvozne licence.
Nova regulativa ima nekoliko ciljeva. Prije svega, želi stati na kraj agresivnim cjenovnim ratovima koji su preplavili brojna tržišta, osobito u državama gdje kineske marke dominiraju zbog niske cijene i brze ekspanzije.
Uz to, vlasti žele osigurati da vozila budu praćena kvalitetnom postprodajnom podrškom. Sve češće pritužbe stranih kupaca na lošu servisnu mrežu i nedostatak rezervnih dijelova pokazale su da brzina širenja kineskih brendova ne ide uvijek ruku pod ruku s održivom podrškom.
Kako navodi Wu Songquan iz Kineskog centra za automobilske tehnologije, nužno je da kineski brendovi slijede praksu etabliranih proizvođača: standardiziraju izvoz, osiguraju kvalitetu i time grade dugoročno povjerenje. Novi sustav uključivat će i obavezne carinske inspekcije prije isporuke, što bi trebalo smanjiti rizik od neovlaštenog izvoza i učvrstiti reputaciju kineskih automobila na inozemnim tržištima.
Mjera dolazi u trenutku kada Kina pokazuje nevjerojatni potencijal svoje automobilske industrije. Prema podacima Kineske udruge proizvođača osobnih automobila, u idućih pet godina zemlja bi mogla izvoziti i do 10 milijuna vozila godišnje, dok bi na domaćem tržištu lokalne marke mogle dostići prodaju od 30 milijuna automobila godišnje. S obzirom na to da Kina ima tek oko 320 automobila na 1000 stanovnika, dok Europa u prosjeku broji 641, a SAD čak 860 na tisuću stanovnika, prostor za rast i dalje je ogroman.
Nije slučajno ni da se ova odluka donosi sada. Ekspanzija kineskih marki u regijama poput Bliskog istoka, Latinske Amerike, Afrike i Azije nailazi na otpore "starih igrača" koji se teško nose s damping cijenama. Uvođenje licenci trebalo bi donijeti stabilnost i pokazati kako Peking želi da rast izvoza bude održiv i usmjeren na dugoročno povjerenje kupaca, a ne samo na kratkoročne prodajne uspjehe.
Iako će novi režim povećati birokratske prepreke, on je i signal da Kina ozbiljno računa na budućnost u kojoj će njeni električni automobili igrati ključnu ulogu globalno. Izvozna kontrola možda usporava kratkoročni proboj, ali ujedno postavlja temelje da kineski električni auti prerastu percepciju "jeftine alternative" i postanu globalno priznati proizvodi s ozbiljnom podrškom i dugoročnom vrijednošću.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....