Električna vozila u Hrvatskoj suočavaju se s nizom ozbiljnih problema. Unatoč rastućem globalnom trendu, Hrvatska zaostaje za europskim prosjekom s tek 1,8 posto udjela električnih automobila u ukupnim registracijama za 2024. godinu, što nas čini jednom od najslabijih članica EU u ovom segmentu.
Statistike o prodaji električnih automobila također su u padu. Dok je u 2024. godini registrirano 1915 novih električnih vozila što predstavlja rast od 18,36 posto, prva polovica 2025. godine donijela je dramatičan pad od 55,6 posto s tek 510 registriranih vozila. Za usporedbu, ukupno je u Hrvatskoj registrirano oko 10.000 električnih automobila, što je daleko od europskog prosjeka koji iznosi oko 16 posto.
Jedan od najvećih problema za vozače električnih automobila je nedostatak adekvatne infrastrukture, odnosno relativno mali broj punionica. Prema podacima HGK, Hrvatska značajno zaostaje za europskim prosjekom kada je riječ o gustoći mreže punionica. Republika Hrvatska ima 34 punjača na 100.000 stanovnika, što je tri puta slabije od EU prosjeka.
Jedna revolucionarna ideja iz Osijeka
U ovom izazovnom okruženju, hrvatski startup SparkShare ima revolucionarnu ideju koja bi mogla promijeniti sve. Tvrtku predvodi Kristina Dragušica Stojnović koja je s timom suosnivača razvila sustav dijeljenja energije kroz pametne punionice.
- Priča je nastala tako što smo naš četvero, vlasnici električnih automobila, bili na rođendanskom ručku i komentirali činjenicu da ja nisam mogla puniti auto kod kuće, jer mi se renovirao prilaz, pa sam se morala spojiti na punjač prijatelja – priča nam Dragušica Stojnović.
Upravo je ta situacija pokrenula je ideju na kojoj danas počiva njihovo rješenje.
- Netko je komentirao kako bilo bi super kad bi postojao način da se ja njemu nekako odužim, dakle da se mi nekako razmijenimo za tu energiju – dodaje Dragušica Stojnović.
Rješavaju tri problema istovremeno
SparkShare adresira tri ključna problema hrvatske elektromobilnosti.
Prvi problem koji rješavaju jest nedostatak infrastrukture. Umjesto čekanja na centralizirane investicije, SparkShare omogućuje običnim građanima da postanu vlasnici infrastrukture, pa tako svojim susjedima u zgradi mogu omogućiti punjenje na svom punjaču dok ga ne koriste, uz naknadu.
- Drugi problem su nepoštene cijene na javnim punionicama. Prvo su bile besplatne, a sada ljude udaraju po džepu – ističe Dragušića Stojnović.
Treći problem odnosi se na regulatorne prepreke prodaje struje. Dragušica Stojnović nam objašnjava da kada bi netko htio prodavati struju za punjenje električnih vozila, da bi trebao imati određene regulatorne predispozicije. Zato SparkShare u osnovi nije prodaja struje, već je sustav za dijeljenje energije unutar zajednice.
Bit je u zajednici
Zamislite da imate električni automobil i nalazite se na putu, a trebate ga hitno napuniti. Umjesto da tražite slobodnu javnu punionicu, jednostavno potražite nekoga tko je dio SparkShare mreže i ima svoj punjač na raspolaganju. Svoj automobil punite, a vlasnik punjača od vas dobiva WTC tokene, koji su poput digitalnih bonova za električnu energiju. Jedan WTC token, odnosno, jedan digitalni bon, iznosi jedan kilovat-sat struje.
Ako kod kuće imate svoj punjač, njega također možete povezati sa SparkShare mrežom i omogućiti drugim vozačima da se pune kod vas, čime oni vama daju svoje tokene. Ako nemate punjač kod kuće, možete i kupiti tokene za fiksnu cijenu koju određuje SparkShare, pa na taj način također puniti svoj automobil na tuđem punjaču.
Dakle, u sustavu se dijele punjači, stvara se zajednica koja sama upravlja energijom i punjenjem, bez potrebe za velikim infrastrukturnim ulaganjima i kompliciranim ugovorima. Upravo tu tokenizaciju punjenja, uparenu sa zajednicom, u SparkShareu smatraju svojom velikom prednosti. Trošak punjenja u tokenima po kilovat-satu vlasnik punjača može mijenjati, no korisnici iznos najčešće ostavljaju nepromijenjenim.
- S obzirom da korisnici predaju energiju u mrežu na jednoj lokaciji i onda ju kasnije uzimaju na drugoj lokaciji, SparkShare praktički predstavlja digitalnu ili "crypto" bateriju - objašnjava CEO.
Ljudi vjeruju preporukama
Trenutna cijena od 0,253 eura po WTC tokenu pozicionirana je strateški između kućne cijene energije i cijene javnih punionica. Sva energija koja se potroši na punjenje električnog vozila se prati kroz transakcije WTC tokena, a korisnici kasnije mogu odlučiti što će s njima. U idealnom slučaju, potrošit će ih unutar mreže, ali postoji i mogućnosti da ih se otkupi, uz naknadu. Prava čar sustava je u tome što korisnicima omogućuje da pune automobil za istu cijenu, neovisno o tome gdje se nalaze.
Većina kupaca njihovih punjača idu s idejom da žele biti dio neke zajednice, pa se tako jedan od kupaca posebno ističe.
- Jedan naš član je vrlo aktivan u svim grupama za vlasnike električnih vozila i uvijek nas hvali i „gura“. Kad ga netko pita koji kućni punjač da kupi, on uvijek nas preporučuje – navodi Dragušica Stojnović, pa kaže kako taj član nije jedini.
Ovakav word of mouth pristup marketingu pokazao se posebno važnim u zajednicama poput ovih za vlasnike električnih automobila. Ljudi jednostavno više vjeruju preporukama drugih članova nego bilo čemu drugome.
Nude i vlastite punjače
SparkShare nudi dva modela punjača prilagođena različitim potrebama. BOXEV, izrađen od 3D printane plastike po cijeni od 380 eura bez PDV-a, namijenjen je kućnoj uporabi, dok je CUBE, robusniji model u aluminijskom kućištu po cijeni od 470 eura bez PDV-a, primarno zamišljen za javne lokacije. Dragušica Stojnović nam priča kako je kretanje s 3D printanjem bilo logično, budući da su sve druge opcije su zahtijevale jako puno vremena do proizvodnje, što im nije odgovaralo jer je bilo jako važno da što prije izađu na tržište.
No, Dragušica Stojnović ističe kako bit SparkSharea nije sam punjač, već mreža i tokenizacija.
- Zauzeli smo prilično otvoren pristup u cijeloj ovoj priči, jer mi ne želimo biti proizvođač punjača. Mi smo primarno mreža, a punjač nam služi kao sredstvo za širenje – kaže nam Dragušica Stojnović.
Korisnici čak i mogu preuzeti 3D model s web stranice i sami ispisati punjač u željenoj boji, ili kupiti samo elektroničke komponente i ugraditi ih u vlastito kućište, što je prilična rijetkost na tržištu punjača za električna vozila.
Najveća snaga punjenja je 22 kW, što se može smatrati sporim punjačem, no prednost je u tome što je riječ o kućnom punjaču koji se može staviti na bilo koji priključak. Punjači također posjeduju napredne funkcije poput load managementa, odnosno mogućnosti da se u punjaču odredi vršna snaga i vrijeme punjenja, umjesto da te parametre automobil određuje sam.
Sigurnost sustava je vrlo važna
S obzirom na rad s financijskim tokovima, sigurnost je jedan od imperativa SparkShare sustava. Korisnici u bilo kojem trenutku mogu vidjeti koliko imaju tokena, te koja im je protuvrijednost u eurima. SparkShare pritom ne smije potrošiti tokene njihovih vlasnika, a sustav je dizajniran da zadovolji sve regulatorne zahtjeve. Takav naglasak na sigurnost je logičan, s obzirom na to da su neki od osnivača startupa došli iz financijskog i IT sektora, među njima i naša sugovornica.
- Dugi niz godina sam radila u IT-u i bankarskom sektoru. Imam mnogo iskustva s transakcijama, kao i ostala prethodna znanja. Mi smo to naše iskustvo, koje smo stekli u tom sektoru, primijenili na razvoj našeg sustava, primarno za back-end – objašnjava Dragušica Stojnović, pa dodaje kako njihov sustav mora biti napredan i dovoljno robustan da može podržati veliki broj transakcija.
Činjenica da je SparkShare baziran u Osijeku je jedna od njihovih strateških prednosti. Uz to što su svi članovi rodom iz Osijeka i okolice pa im je bilo logično tamo pokrenuti SparkShare, Dragušica Stojnović kaže da je riječ o idealnom mjestu za zapošljavanje inženjerskog kadra. Grad ima razvijen ekosustav IT tvrtki i kvalitetnu obrazovnu infrastrukturu, a SparkShare surađuje i s FERIT-om, s kojima rade na raznim projektima.
Startup planira i značajno širenje svojih aktivnosti, s fokusom na turistički sektor, gdje vide ogromnu priliku. Planiraju i širenje na druga tržišta, a prioritet su im susjedne zemlje s jakim turističkim sektorima. Sada već imaju partnere koji komponente njihovih punjača stavljaju u svoje javne punionice. Primjer uspješne implementacije već se sada može vidjeti u Štrigovi u Međimurskoj županiji. Postavili su jedan punjač koji je bio totalni hit, pa je svakog vikenda pun i privlači posjetitelje u mjesto.
Dragušica Stojnović ističe i njihovu fleksibilnost kao prednost – punjač je primjenjiv za različite situacije. Adekvatan je i za vozače koji žele kupiti kućni punjač, pa sve do iznajmljivača smještaja koji svojim gostima žele ponuditi dodatnu vrijednost. Iznajmljivači pritom mogu personalizirati svoje punjače, pa ih mogu staviti u vlastita 3D printana kućišta, primjerice s vlastitim logotipom. Takvi personalizirani punjači već se sada nalaze u jednom hotelskom kompleksu u Istri.
- SparkShare vidimo kao način na koji možemo demokratizirati pristup infrastrukturi za električna vozila i omogućiti svim građanima da postanu aktivni sudionici energetske tranzicije, a ne samo pasivni potrošači – zaključuje Dragušica Stojnović.
Ideje koje vrijede u stvarnom svijetu glavna je misao vodilja ovogodišnjeg Festivala ideja u organizaciji KentBank. Donosimo priču o osječkom startupu SparkShare, koji svojim punjačima i tokenima za punjenje želi izgraditi robusnu mrežu punionica za električne automobile. Nakon natječaja gdje je KentBank tražila najbolje tržišno spremne projekte, mentori su odabrali pet najboljih ideja koje će dobiti mentorsku podršku i medijsku promociju.
O pobjedniku ovogodišnjeg Festivala ideja, koji će osvojiti 15.000 eura, odlučit će čitatelji Jutarnjeg lista. Glasanje će biti moguće na portalu jutarnji.hr od 20. listopada do 3. studenog.
Više o samom projektu pročitajte OVDJE.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i KentBanka.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....