Kako ne prestaju stizati prigovori potrošača koji na svoje adrese dobivaju obavijesti o ovrsi za dugove koji nerijetko iznose tek nekoliko eura, odlučila sam po treći put obraditi temu zbrke koja je na tržištu nastala promjenom jednog javnog opskrbljivača - a zbog koje ispaštaju brojni potrošači koji nisu nimalo krivi.
Mnogi od njih, naime, na adrese su primili obavijesti kako tvrtki Međimurje plin duguju za isporuku plina te da su protiv njih pokrenuli ovršni postupak, a najveći paradoks u cijeloj je priči činjenica da mnogi od njih nisu ni znali da su u nekom razdoblju bili korisnici usluga ove tvrtke.
Što se tu zapravo dogodilo?
Ukratko, tvrtka Međimurje plin 1. listopada 2024. godine preuzela je javnu opskrbu plinom na području Zagreba nakon što je pobijedila na natječaju ponudivši nižu cijenu od Gradske plinare Zagreb, a svi oni Zagrepčani koji su željeli ostati kod dotadašnjeg opskrbljivača, GPZ-a, Gradskoj su plinari morali poslati potpisani ugovor, najkasnije do 24. rujna. U suprotnom su po automatizmu bivali prebačeni na novog opskrbljivača, tvrtku Međimurje plin.
Nisu ih na vrijeme prebacili
Problem je, međutim, nastao zbog činjenice da GPZ, iako je na vrijeme zaprimio ugovore potrošača, nije do 1. listopada uspio obraditi zahtjeve svih korisnika, čime su oni automatski postali korisnici javne opskrbe - dakle, plin im je osiguravalo Međimurje plin - a kako mnogi među njima tvrde da nakon tog prebacivanja nisu dobili na potpis ni ugovor od strane međimurske tvrtke niti im je ona navodno isporučivala račune, bili su uvjereni da su i dalje korisnici Gradske plinare Zagreb, sve dok im u jednom trenutku u kasliće nisu stigle obavijesti o ovrsi.
Uglavnom se radilo o obračunu za dug nastao u razdoblju od 1. listopada pa sve do datuma dok ih Gradska plinara napokon doista nije prebacila kod sebe, a većina se šokirala shvativši da, pored duga za plin, nerijetko u iznosu od tek nekoliko eura, moraju platiti i do nekoliko puta više troškove ovršnog postupka te javnobilježničke naknade, iako su u cijeloj toj priči najmanje bili krivi za nastali dug.
Kako su nam otkrili iz Međimurje plina, ukupan dug potrošača nastao u razdoblju od 1. listopada do 31. prosinca 2024. iznosi više od milijun eura te je tvrtka poslala obavijesti o ovrsi za čak 7500 potrošača (133 eura po potrošaču prosječno), no iz kompanije poručuju kako su svim kupcima uredno dostavili račune, ponudili im tržišne ugovore te slali opomene, neovisno o tome što danas mnogi potrošači upozoravaju kako nisu znali da su jedan kratak period bili korisnici ove međimurske tvrtke.
HERA bila u nadzoru
"Svim smo kupcima poslali račune, no prijašnji je opskrbljivač govorio kako te račune ne trebaju plaćati, u što su mnogi povjerovali te Međimurje plinu nisu platili za uslugu, a što znači da ni GPZ-u nisu platili za distribuciju. Svi utuženi primili su opomene, a postupak ovrhe ćemo pokretati za sva dospjela potraživanja koja nisu plaćena, sukladno zakonu", poručili su iz Međimurje plina, tvrtke koja trenutačno na području Zagreba ima 118.501 kupca.
Za sve one koji su račune Međimurje plinu namjerno propustili platiti, obavijest o ovrsi ne čini se kao pretjerana kazna, no s obzirom na to da je broj onih koji tvrde da o tome nisu imali pojma poveći, obratili smo se Hrvatskoj energetskoj regulatornoj agenciji kako bi nam pojasnili zašto je do ove zbrke uopće došlo, kako je moguće da potrošači budu korisnici neke usluge, a da o tome nemaju nikakvog saznanja te je li agencija, s obzirom na to da je regulator, obavila nadzore i u GPZ-u i u Međimurje plinu.
Iz te su nam agencije poručili kako su zaprimili više podnesaka krajnjih kupaca, koje je upućivala da zaštitu svojih prava u ovršnom postupku zatraže u skladu s procesnim pravilima koja uređuju taj postupak.
Trebaju podnijeti prigovor bilježniku
"S time u vezi, krajnjim kupcima je ukazano na mogućnost osporavanja rješenja o ovrsi izjavljivanjem prigovora koji se podnosi javnom bilježniku, a da javni bilježnik prosljeđuje spis nadležnom sudu koji donosi odluku o prigovoru nakon provedenog parničnog postupka", savjetovali su ih.
Pojasnili su nam i kako su svi potrošači koji su se na dan 1. listopada našli u registru obračunskih mjernih mjesta, koji vodi Hrvatski operator tržišta energije, postali korisnici Međimurje plina te da se taj postupak odvijao automatski.
"S tim u vezi, na dan 1. listopada 2024. automatski je na opskrbu kod energetskog subjekta MEĐIMURJE-PLIN d.o.o. prebačeno približno 122 tisuće obračunskih mjernih mjesta krajnjih kupaca kategorije kućanstvo, a među kojima je bio i određeni broj obračunskih mjernih mjesta za koja opskrbljivač plinom GRADSKA PLINARA ZAGREB-OPSKRBA d.o.o. nije prethodno proveo promjenu opskrbljivača plinom, odnosno prebacio krajnje kupce na tržišnu opskrbu plinom, unatoč podnesenim zahtjevima krajnjih kupaca", kazali su.
Dodali su i da su napravili nadzor i nad GPZ-om i nad tvrtkom Međimurje plin te su kod oba opskrbljivača pronašli nepravilnosti.
Nadzor bez rješenja za potrošače
Kad je u pitanju Gradska plinara, utvrdili su kako doista dijelu krajnjih kupaca nisu dostavili ugovore najkasnije do dana završetka postupka promjene opskrbljivača, dok su kod Međimurje plina zabilježena odstupanja kod definiranja datuma dospijeća na računima te nekoliko izoliranih nepravilnosti kod postupka promjene opskrbljivača za nekolicinu kupaca.
Rezultati nadzora, međutim, nisu izliječili glavobolju svih onih koji su primili obavijest o ovrsi od tvrtke za koju nisu ni znali da su njezini korisnici - HERA je, naime, i jednom i drugom opskrbljivaču naredila da do određenog datuma otkloni nepravilnosti, ali je problem potrošača kojima prijeti ovrha i dalje ostao te je izgledno da će ga morati rješavati sami, u okviru prava i mogućnosti koje im daje ovršni postupak.
Drugim riječima, pojeo vuk magare, kao što to i inače često bude kad su u pitanju potrošačka prava u Hrvata.
Imate pitanje za Veliku škrticu?
Pišite na: [email protected]
Uključite se u Facebook grupu Velika škrtica, povežite se s najvećom zajednicom potrošača i saznajte odgovore na sva pitanja o kojima drugi šute
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....