Početkom prošle godine svijet je obišla vijest o pojavi još jednog hypercara – 1,36 milijuna eura vrijednog dvosjeda od ugljičnih vlakana Praga Bohema, pokretanog 3,8-litrenim biturbom sa 700 KS iz Nissana GT-R. I ne bi to bilo ništa posebno da je riječ o proizvođaču iz Italije, Engleske ili Njemačke, no radi se o tvrtki iz Češke. Najstarijem proizvođaču za kojeg nikada niste čuli, kako je sjajno primijetio naš kolega iz britanskog magazina Hagerty. Praga je, naime, osnovana još daleke 1907., a danas osim Boheme proizvodi i trkaće jednosjede R1, go-kartove, klasične motocikle ZS 800, kamione za cross-country utrke V4S DKR te višenamjenske lake zrakoplove Alfa.
O novom hypercaru, ali i bogatoj prošlosti tvrtke, početkom srpnja razgovarali smo s Janom Martínekom, tehničkim direktorom i voditeljem projekta Bohema, na Praginom štandu na Festivalu brzine u Goodwoodu, na kojem je dan ranije troje novih vlasnika iz Nizozemske, Velike Britanije i Sjedinjenih Država preuzelo upravljače novih Bohema. I to iz ruku Pragina ambasadora Bena Collinsa, poznatijeg kao The Stig iz BBC-jeva televizijskog serijala Top Gear.
Gospodine Martínek, Praga je možda novo ime u svijetu hypercara, no tvrtka je osnovana prije više od 118 godina. Kako je sve počelo?
- Tvrtka je osnovana još 1907., ali tada kao Prva českomoravska tovarna na stroje i u početku je proizvodila automobile po licenci Isotte Fraschini, a dvije godine kasnije promijenila je ime u Praga. Prijelomni trenutak u povijesti tvrtke dogodio se kad je austro-ugarska vojska odlučila s konjskih zaprega prijeći na kamione, pa je raspisala natječaj za kamion nosivosti pet tona, a ugovor je nakon uvjerljive pobjede na utrci izdržljivosti, u kojoj su sudjelovali svi ponuđači, dodijeljen upravo Pragi. Već u dvadesetim godinama prošlog stoljeća Praga je bila najveći češki proizvođač automobila, veća od Škode i Tatre zajedno, a proizvodila je sve, ne samo automobile i kamione, nego i zrakoplove, traktore, tramvaje, a u ratu čak i tenkove. Nakon rata, komunističke su vlasti u Čehoslovačkoj odlučile da će Škoda proizvoditi automobile, Tatra kamione, a Praga lake kamione i dostavna vozila. I tako je bilo idućih četrdesetak godina.
Što se s Pragom događalo nakon pada komunizma 1989.?
- Privatizirana je i nakon četrdesetak godina proizvodnje lakih kamiona vratila se prvo proizvodnji motocikala, a zatim i go-kartova, lakih zrakoplova, mjenjača... Prvi automobil u novoj eri bila je trkaća Praga R4, koja se pojavila 2007. i s kojom smo brzo stekli ugled na svjetskim trkalištima. Na Slovakia Ringu smo, primjerice, s vremenom od 1:59 bili tri sekunde brži od za utrke pripremljenog Lamborghini Gallarda GT3 Supertrofeo LM GTE. Sljedeći je bio također trkaći automobil Praga R1, koji je u proizvodnju ušao 2013.
Tad ste se i vi pridružili kompaniji. Što ste i gdje radili dotad?
- Godinama sam kao specijalist za ovjes radio u Škoda Motorsportu. Tadašnji vlasnik Prage, međutim, želio je znati može li se od trkaćeg R1 napraviti cestovni automobil i bi li to bilo isplativo. Nismo, naime, znali postoji li uopće tržište za takav automobil, jer u to vrijeme još nisu postojali trkaći automobili s homologacijom za cestu. Bacio sam se na posao i godinu dana kasnije homologirali smo prototip R1R, koji nam je trebao odgovoriti na pitanje o isplativosti, i s kojim smo iduće dvije godine obilazili track days, supercar meetove i festivale kojima su tada vladali 911, 458, Gallardo i Huracan.
Kako su izgledali okršaji na stazi s obzirom na to da je R1R koncepcijom ipak pravi trkaći auto, kao i R1?
- Smiješno. Premda je pod poklopcem bio 2,0-litreni četverocilindraš sa 400 KS, na stazi smo oko njih doslovce vozili krugove, jer je automobil bio težak svega 700 kilograma. Gdje su oni već kočili na ulasku u zavoj, mi bismo šaltali višu. Kasnije bi nas salijetali u boksu s pitanjima o čemu je riječ. Brzo smo zaslužili poštovanje i za nas se pročulo, ali su nam zamjerali što je ipak bila riječ o skučenom jednosjedu, prerađenom da prihvati i suvozača, bez klime i pokretanom motorom s četiri cilindra. No, koncepcija trkaćeg automobila za cestu pila je vodu.
Tada je došlo i do promjene vlasnika Prage?
- Da. Srećom, novi je vlasnik ljubitelj motorsporta. Tomáš (Kašparek, op.a.) je iskusni češki relijaš, koji je 2013. vozio i WRC u Portugalu. U početku smo mislili odustati i dalje se razvijati samo u smjeru motorsporta, jer je Praga u to vrijeme bila prilično uspješna na utrkama izdržljivosti, kao dobavljač V8 motora za momčad Lotusa na 24 sata Le Mansa. No, nastavili smo projekt, jer je tržište sjajno reagiralo na prototip R1R.
Hrabar potez s obzirom na to da u to vrijeme još nije bilo trkaćih automobila za cestu, kao što su danas Aston Martin Valkyrie ili Mercedes-AMG One.
- Postojali su trkaći s dozvolom za cestu, kao Radical SR4 i BAC Mono, ali ništa luksuzno i ekskluzivno kao R1R. Aston Martin je tek 2017. najavio dolazak Valkyrie, a kasnije mu se pridružio i Mercedes-AMG s projektom One. Kad smo to čuli, u prvi tren nam se srušio svijet, ali ubrzo smo shvatili da će nam samo olakšati posao. Dotad je, primjerice, kupcima bilo nepojmljivo da se uvlače na sjedalo kao u trkaći automobil. Valkyrie je to učinila normalnim.
Godinama ste pripremali motore za Lotus. Zašto ste se na kraju odlučili za Nissanov V6 iz GT-R?
- Imamo iskustva i ljude, ali samo kad je riječ o motorima za trkaće automobile, koji zahtijevaju stalno održavanje i nisu osobito pouzdani, pa smo brzo odustali od motora iz vlastite režije. U samom početku smo još razmišljali o četiri cilindra i turbopunjaču kao na prototipu R1R, ali smo od te ideje brzo odustali i prešli na atmosferski V6. Nije puno veći i teži, podjednako je i snažan, a nema turbopunjača ni problema s pretjeranim zagrijavanjem. I u pitanju je šest cilindara. Atmosferski V6 u to je vrijeme, međutim, imala samo Toyota za Camry i Nissan za 370Z.
Kako ste na kraju ipak završili na Nissanovom V6 Twin Turbo?
- Naš prijatelj i poznati britanski tuner Iain Litchfield spojio nas je s Nissanom. Kad su pristali dati nam motor iz 370Z, otišao sam korak dalje i pitao što je s 3,8-litrenim V6 Twin Turbom iz GT-R. U tom se trenutku, naime, naša koncepcija promijenila iz jednosjeda s dodatnim sjedalom za suvozača u pravi dvosjed, pa smo shvatili da ćemo trebati nešto jače od atmosferskog V6. Japanci su nas, međutim, glatko odbili, pa smo se obratili Audiju za V10. I pristali su. U međuvremenu se Nissan predomislio, pa smo sve stavili na papir i ipak se odlučili za Nissan. Audijev V10 je atmosferski motor, ali kraj je već na 630 KS, a i bilo je pitanje hoće li zadovoljiti Euro 6. Nissanov V6 Twin Turbo, s druge strane, ne poznaje granice što se tiče snage, jedino što ne dolazi sa suhim karterom, ali to su lako riješili naši inženjeri.
Je li 700 KS dovoljno s obzirom na to da vaši suparnici raspolažu s 1160 KS u slučaju Valkyrie, odnosno 1063 KS kad je riječ o Mercedes-AMG One?
- To je sasvim dovoljno. Kad smo kretali u razvoj, cilj nam je bio 600 KS i 280 km/h, jer više od toga ne možete iskoristiti ni na jednoj trkaćoj stazi. Isto kao ni krajnju brzinu iznad 317 km/h. No, zato je naš automobil težak svega 982 kilograma, što znači da svaka konjska snaga nosi samo 1,4 kilograma. Valkyrie je teža dvjestotinjak, a One čak 700 kilograma. Na trkaćoj stazi težina igra ključnu ulogu, baš kao i aerodinamika, a Bohema ostvaruje čak 900 kilograma downforcea pri 250 km/h.
Motor, dakle, dolazi iz Japana, odnosno od tunera iz Engleske. Što je s ostalim dijelovima i gdje uopće proizvodite Bohemu?
- S izuzetkom motora i elektronike, 98 posto dijelova konstruiramo u kući, ali ništa sami ne proizvodimo nego imamo 800 dobavljača. Sjedište tvrtke i razvoj su u Pragu, manji dio je u Slovačkoj, a sklapamo ih u Luhačovicama na granici sa Slovačkom, u radionici bivšeg relijaša Romana Kreste, koji je 2005. vozio za momčad Forda u Svjetskom prvenstvu u reliju.
Bohema je javnosti predstavljena u studenome 2022., a prvi je primjerak kupcu isporučen krajem 2024. Jeste li već uspjeli odmjeriti snage s Valkyrie i AMG One?
- Naš ambasador Ben Collins upravo se vratio sa testne staze u bivšoj vojnoj bazi Dunsfold, gdje je bio samo 1,4 sekunde sporiji od apsolutno najbrže Aston Martin Valkyrie. I to uz start s mjesta i na cestovnim gumama, pa jedva čekam prvi okršaj na pravoj trkaćoj stazi u Silverstoneu.
Stalno se krećete po trkaćim stazama i festivalima. Jeste li upoznali našeg Matu Rimca?
- Karma postoji. Bio sam u Frankfurtu 2010. kad je Mate pokazao prvi Concept One. Upoznali smo se, ali nisam mu davao velike izglede. Devet godina kasnije u Ženevi vidim šefove Ferrarija, Porschea i Hyundaija kako čekaju u redu na štandu Rimca i dođem do Mate, podsjetim ga na susret iz 2010. i kažem da sad radim za Pragu i da bismo u budućnosti možda mogli surađivati. Ljubazno mi se ispričao, uz objašnjenje da bi vrlo rado surađivao, ali da ima posla preko glave.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....